Dopravní podnik stále prosazuje turnikety v metru
Dušan RadovanovičDopravní podnik chce zavést turnikety do metra, nezná však počet černých pasažérů. Opozice návrh tvrdě kritizuje.
Projekt turniketů má stát 3,5 miliardy korun. Dopravní podnik hlavního města Prahy se domnívá, že tím zásadně omezí počet černých pasažérů v podzemní dopravě, a zvýší tak zisky. To však nemusí být vůbec jisté.
Nikdo totiž nezná přesný počet cestujících bez lístků. Podle deníku Aktuálně.cz vychází analýza Dopravního podniku z anonymních internetových anket na serverech Idnes.cz a Měšec.cz. Výsledky obou se přitom výrazně liší. Žádnou jinou analýzou Dopravní podnik nedisponuje.
Mluvčí Dopravního podniku Ondřej Pečený k tomu uvádí: „Zjistit jakýmkoliv průzkumem množství případů jízdy bez jízdního dokladu v porovnání s množstvím jízd s jízdním dokladem u jednoho člověka je nemožné.“ Jedním dechem však dodává, že obecně se udává přibližně deset procent všech cestujících. Ředitel Dopravního podniku Martin Dvořák operuje dokonce s mnohem vyššími procenty. Podle něj se počet černých pasažérů pohybuje kolem dvaceti procent.
Dopravní podnik již na turnikety vypsal zakázku na 3,5 miliardy korun. Analýza přitom tvrdí, že návratnost investice se pohybuje kolem roku 2015, za předpokladu, že se turnikety zavedou od příštího roku. O tomto tvrzení však mají velké pochybnosti pražští opoziční zastupitelé.
Předsedkyně Klubu zastupitelů Strany zelených Petra Kolínská označuje celý nápad za absolutní nesmysl. „Náklady jsou vyčísleny nesmyslně nízko, slibované příjmy zase nedůvěryhodně nadsazeny. Je to scénář známý už z Opencard.“
S tím souhlasí i Jiří Witzany (SNK ED): „Čím vyšší výchozí podíl černých pasažérů si navrhovatelé projektu stanoví, tím vyšší virtuální výnosy projektu (které mají být použity na splácení úvěru) budou obdrženy. Pokud by například reálný počet černých pasažérů v metru byl pouze pět až osm procent, je zřejmé, že projekt finančně rentabilní vůbec není."
Petra Kolínská k tomu dodává: „Pokud si je Dopravní podnik natolik jistý finanční rentabilitou, ať si vezme standardní komerční úvěr u banky. Rozhodně není potřeba, aby to jako v případě Opencard financovalo město.“
Problémem je i technická stránka věci. „Například ve stanici I. P. Pavlova, jež je jednou z nejvytíženějších pražských stanic, je zúžený východ. Neumím si představit, že by se zde vybudovala ještě taková bariéra,“ upozorňuje Kolínská na další komplikace.
Proti projektu Dopravního podniku hovoří i další fakta. Ani ve městech, kde jsou turnikety zavedeny, se cestování bez jízdenky nepodařilo zcela vymýtit. Počet černých pasažérů se zde odhaduje kolem pěti procent. V pražském metru již turnikety existovaly. V roce 1985 byly však odstraněny jako nevyhovující.
Další informace:
Aktuálně.cz: Metro chce miliardové turnikety. Netuší, zda se vyplatí