Proč mladí nevolí ČSSD
Josef ŠlerkaOtázka, proč mladí lidé nechtějí volit levici, je možná jen špatně postavená. Lépe by bylo ptát se, proč odmítají Jiřího Paroubka, který ztělesňuje současnou Sociální demokracii.
Klip s Issovou a Mádlem, stejně tak populární, jako dementní, mimoděk znovu poukázal na obrovskou propast, která zeje mezi českou levicí a mladou generací. Bylo by škoda, kdyby tenhle aspekt celé kauzy zůstal bez reflexe. Proč tedy v České republice panuje takový odpor mladých vůči levicovosti, a především vůči ČSSD?
Od svého nástupu do čela strany zvolil Jiří Paroubek silovou a velice účinnou strategii, která by se dala shrnout do věty: ČSSD jsem já. Díky ní dokázal v předchozích parlamentních volbách nemožné, když na poslední chvíli stáhl obrovský náskok ODS. Je třeba přiznat, že volební výsledek 100:100 byl především jeho zásluhou. Zasloužil se o něj mj. neuvěřitelným pracovním nasazením a taky neustálým vyvoláváním pozornosti. Mimochodem, vzpomene si ještě dnes někdo, jak létal coby předseda vlády po republice vrtulníkem, aby byl stále všude vidět?
Jenže právě ono ztotožnění ČSSD s osobou Jiřího Paroubka zároveň vytvořilo i největší problém českých socialistů. Paroubek totiž není jen urputný bojovník, o němž lze vyprávět bájné zkazky. Paroubek je totiž postava i z jiných příběhů. Pro některé je Paroubek ten, kdo nechal surově zmlátit účastníky taneční party CzechTeku. Pro některé je Paroubek ten, na jehož křtinách nové knihy zabíjí člověk spojovaný s podivnými kauzami. Pro některé je Paroubek ten, kdo naplno rozvinul politicky styl arogance a zpupnosti, koncentrovaný ve zlidovělém: „Kdo z vás to má, pánové?” Všechny tyto příběhy a řada dalších vytvářejí obraz člověka, se kterým prostě nemáte vůbec nic společného. Zvlášť pokud je vám a vašim kamarádům mezi dvaceti a třiceti, na technu nevidíte nic špatného, o Matějské si myslíte svoje a poslední, co chcete slyšet, je, jak se někdo, kdo se chce zastávat sociálně slabých, chlubí penězi.
Možná, že byste tohle všechno byli ochotni překousnout, pokud by vás ten člověk oslovil nějakou ideou, nějakým projektem, něčím, co by ve vás vyvolávalo potřebu být u toho. Jenže právě v tomhle bodě dnešní ČSSD a její šéf totálně selhávají. Volební slogany socialistů apelují na to nejnižší, co v lidech je: na závist, lásku k penězům, škodolibou touhu po tom, aby se nikdo neměl lépe. Pozitivní myšlenku v nich nenajdete. Divíte se ještě, že dnešní mládež nemá levici ráda? A proč by taky měla?
Pokud chce ČSSD přilákat mladé voliče, bude se muset vbrzku obejít bez Paroubka i jeho různě kolorovaných verzí Zaorálka či Škromacha. A to i přesto, že právě bojovnost současného předsedy socialistů, jeho urputnost a jeho nasazení umožnily této straně přežít klinickou smrt, způsobenou jedním nešťastným mašinfírou. Pokud bude chtít ČSSD získat přízeň mladých voličů, bude muset napříště bojovat o ideje, ne pouze o hlasy. Dnešní mládež totiž nemá odpor k levici jako takové, ale k její české karikatuře ztělesněné Jiřím Paroubkem.
výrok "kdo z vás na to má" je otloukán panu Paroubkovi o hlavu už dlouho jako příklad jeho "nelevicové nabubřelosti". Měli bychom být ale spravedliví a hodnotit tento výrok v jeho kontextu.
Výrok padl v době, kdy se pan Paroubek rozváděl a média nastolila pochybnosti o tom, zda je schopen své životní náklady hradit s platu řadového poslance a naznačovala možnost, že své náklady hradí z nelegálních příjmů. Celá kauza se připomínala Grossovou aféru s vysvětlováním financování bytu, která byla tehdy ještě živá. Pan Paroubek tehdy uspořádal tiskovou konferenci, na které svou finanční situaci vysvětlil a zde padl zmiňovaný výrok. Nešlo o "vytahování" ale o konstatování, že jeho příjmy jsou dostatečně vysoké aby uhradil své vysoké náklady. Výrok nebyl nejšťastnější ale v kontextu obrany před útokem médií pochopitelný.
Přeji Vám hezký den
pominu fakt, že procentuální zastoupení mladých voličů ČSSD dlouhodobě roste (ale přesto s mnohým v tvém sloupku souhlasím) a zeptám se, proč a v čem je Zaorálek "kolorovanou verzí Paroubka"?
Jan Černý - Brno
" a zeptám se, proč a v čem je Zaorálek "kolorovanou verzí Paroubka"?"
Jednoduché. Jelikož mlčí a přitom si nemyslím, že souhlasí, tedy jsem si tím jistý.
já opravdu nechápu, co je na odkázaném videu se Zaorálkem tak strašlivého. Snad je trochu příliš emotivní, ale věcně lze se vším souhlasit; dokonce bych řekl, že proevropská politika byla v uplynulém dvacetiletí tím zdaleka nejdůležitějším. A snad je nějak zaznamenáníhodné, že právě ta zablácená soc-dem, kterou všichni tolik pohrdáte, učinila nejvíce proto, abychom se z českého bahýnka dávali do pohybu k něčemu civilizovanějšímu evropskému.
Znám Zaorálka trochu osobně, je to jeden z nejvzdělanějších politiků, který si přitom snaží udržet kontakt s normálními lidmi, aby se neizoloval v tom parlamentně-zámeckém prostředí. A, což by tě snad mohlo zajímat, je to opravdový liberál, který se chystá v ČSSD založit liberální platformu, pohybují se kolem toho lidé se slušným intelektuálním potenciálem.
Já nevím, co byste vlastně chtěli, když i Zaorálek je pro vás totéž co Paroubek - copak nechápete, že ČSSD je strana pro třicet až čtyčicet procent voličů, ne pro několik radikálních intelektuálů (kteří jsou potřební a fajn, ale vyhrát volby s nimi nelze)? Tak založte nějakou českou Die Linke, to by byl pozitivní čin.
Jinak s kritikou schopnosti ČSSD oslovit jistou skupinu mladých lidí souhlasím, ale Zaorálka bych do roho netahal. Středoškolská a obzvláště pražská mládež je specifická skupina, která je svým způsobem nejvíce prorežimní, nejvíce vychovaná oficiálním diskursem kapitalistického sobectví a dále současná ČSSD je pro ně esteticky nepřijatelná, to je jasné. S tím je jistě třeba něco dělat (na druhé straně o hlasy Mádla a Issové bych zase tolik nestál). O tom bych nějak věcně diskutoval bez té frontální palby.
Souhlasím s panem Radovanovičem, že další důležitou položkou je estetika. Důraz na pivo a párky, občas dost nešťastně kombinovaný s poněkud trčícími radami managerů, zdůrazňovaný motiv "obyčejnosti", to je něco, co vnímají hodně silně ( a čím je získávají Topolánkové ve vyblejskaných lyžařských kombinézách). Samozřejmě, že s neoliberalismem jde nikoliv náhodou fobie ze stáří, prostě pravicové hodnoty jsou hodnoty tohoto věku, to je další zcela neoddiskutovatelná součást problematiky. Ale v základě s panem Šlerkou souhlasím, že ten Paroubkovský, trochu nosorožčí kolos je pro ně opravdu nestravitelný. Pro zajímavost, dávala jsem třeťákům (18) ten test z The Political Compass a ty koukali, jak nalevo se ocitli ( potraty, homofobie a teoretický rasismus už u nich nefunguje vůbec, takže tím to nahnali).Úsměvný ( a typický) byl taky naprostý úžas, že Gándhí byl levičák."co je sympatické, je přece naše ..."
2. Pak už dlouho přemýšlím o tom, jaké dlouhodobé důsledky může mít plošné zavedení osmiletých gymnázií, kdy kolem jedenácti, dvanácti let část žáků opouští třídu s nálepkou "těch lepších", zatímco ten "zbytek" si dochodí základní školu. Byl jsem nedávno na třídním srazu ze základky a znovu jsem si uvědomil to spektrum individualit a různých osudů a (v době školy samozřejmě nejasných) společenských cest, které mohl člověk spoluzažít na jejich počátku a vnímat bez toho, aby uvažoval, jestli někteří pomalejší brzdí vývoj těch, kteří byli rychlejší, chytří a bystří - a kteří šli dál na střední školy, ti nejlepší na gymnázia a pak dál. Jsem si jistý, že být od šesté třídy sesypán do jedné třídy s těmi "nejlepšími" z ostatních tříd a škol, moje sociální zkušenost by byla nekonečně plytší, i když bych možná mnohem lépe rozvinul nějaké soutěživé či na vysoký standard orientované stránky své povahy. V rámci této krátké plochy si jen kladu otázku, jestli už celé základní školství, které nastoluje elitářské hledisko už pro tak mladý věk, nevede k tomu, že ti co projdou do středních škol, jsou bez dalších otázek fascinováni tím, kde je síla a nepotřebují si tolik klást otázku po solidaritě s těmi, kterým se jí nedostává.