Zemanova kampaň stála víc, než spolek Přátelé Miloše Zemana přijal na darech
Eliška Hradilková BártováMiloš Zeman do poslední chvíle tajil jména sponzorů své prezidentské kampaně. Ve včerejší televizní debatě předložil jejich jednostránkový seznam a sumy, jež zaplatili. Stále ale není jasné, kde získal 3,6 milionu korun.
Ačkoliv Miloš Zeman na poslední chvíli zveřejnil jména dárců spolku, pochybnosti o financování to nerozptýlilo. Mezi dárci jsou totiž firmy, které jsou samy ve ztrátě. A navíc — na darech vybral spolek Přátelé Miloše Zemana celkem 9,2 milionu korun. Za kampaň však utratil 11,5 milionu.
Další 1,3 milionu pak uhradila SPO, jejíž donory její představitelé dosud nezveřejnili. Celkem tak nejsou dohledatelní dárci 3,6 milionu korun. Zarážející je také skutečnost, že polovina firem, která spolek obdarovala, skončila podle posledních dostupných údajů ve ztrátě. Je tedy otázka, kde na sponzorování Zemanovy kampaně vzala peníze.
Zveřejněný seznam navíc není oficiální, příslušnému Úřadu pro dohled nad financováním stran a hnutí jej totiž nepředložil a na transparentním účtu nejsou sumy od sponzorů dohledatelné.
Kabely pro Zemana
Zatímco Jiřího Drahoše si oblíbili především filantropové, ukazuje se, že Miloše Zemana podpořili podle zjištění HlídacíPes.org do značné míry lidé a firmy spojení s obranným průmyslem. Jak už dříve HlídacíPes.org upozornil, tři ze čtyř hlavních Zemanových sponzorů mají společného jmenovatele — zbrojařského podnikatele Jaroslava Strnada.