Svátky jara?
Ivan ŠtampachPříroda se z jara osvobozuje z tenat zimy, jíva rozkvétá a vše se probouzí. Lidské emancipační snahy na své probuzení však dosud čekají.
Podle židovského kalendáře dnes večer začíná patnáctý den měsíce nisanu, který končí zítra západem slunce. Na tento den vždy připadá úplněk. Pondělní večeře po západu slunce zvaná sederová a pak sváteční dny celého následujícího týdne připomínají židům biblické vyjití z Egypta přes Rudé moře a pak po čtyřicetiletém putování sinajskou pouští vstup do zaslíbené země. Vypráví a rituálně se tu znázorňuje příběh, k němuž sice nemáme historickou evidenci, je to však praobrazný příběh znázorňující všelidskou touhu po vysvobození. I v tomto velikonočním vyprávění vnitřní osvobození předchází osvobození politické. Ti z izraelského společenství, kterým vnitřní svoboda chyběla, si stěžovali a vzpomínali na egyptské hrnce masa. Politické osvobození potvrzuje vnitřní svobodu a vytváří pro ní prostor. Vnitřní svoboda sice může žít i v poutech, ale směřuje ke svobodě vnější.
Následující neděle, tedy neděle po prvním jarním úplňku, navazuje na židovský pesach a je to slavnost zmrtvýchvstání Ježíše Krista. Křesťané se ve druhém století přeli, mají-li slavit své velikonoce společně se židy čtrnáctého (případně patnáctého) dne jarního měsíce nisanu, nebo následující neděli. Nad kvatrodecimány zvítězili „nedělníci,“ kteří vzali v úvahu (ne zcela jednoznačné) časové údaje evangelií, které Ježíšovu popravu na kříži a jeho vzkříšení spojují nejen s židovským svátkem, ale i se dny v týdnu: pátek ukřižování a „třetího dne“ v neděli osvobození z pout smrti.