Před dvěma lety Česká republika utržila mezinárodní ostudu, když byla ve Štarsburku odsouzena za diskriminaci Romů ve vzdělávání. Od té doby se nezměnilo mnoho, přesto dost. Paradox vysvětlují Zuzana Bürgerová a Saša Uhlová.
Před dvěma lety dal Evropský soud pro lidská práva ve Štrasburku za pravdu skupině Romů, kteří tvrdili, že je Česká republika diskriminovala. Jednalo se o diskriminaci nepřímou, spočívající v tom, že byli neoprávněně zařazeni do tzv. zvláštní školy. Evropský soud pro lidská práva České republice uložil proti této diskriminaci zavést opatření.
Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Miroslava Kopicová shrnula na tiskové konferenci 25. listopadu 2009 dva roky, které uplynuly od vynesení rozsudku. Spolu s ní vystoupili i zástupci koalice Společně do školy, která vznikla právě po zmíněném rozsudku Evropského soudu pro lidská práva z listopadu 2007. Záměrem koalice, jejíž členské organizace realizují vzdělávací projekty, výzkumy a analýzy, je přispět k desegregaci českého vzdělávacího systému.
Dva roky po rozsudku se situace výrazně nezměnila. Teprve v posledním roce vyvíjí Ministerstvo školství cílenou aktivitu a snaží se problém segregace účinně řešit. Zvláštní školy byly již v roce 2005 oficiálně zrušeny, na což Česká republika v odpovědi na rozsudek poukazovala. Ve skutečnosti se však pouze přejmenovaly na základní školy praktické nebo základní. Rozhodující je typ vzdělávacího programu, podle kterého se v dané škole vyučuje.
Z březnového šetření MŠMT vyplývá, že z celkového počtu všech romských žákyň a žáků základních škol navštěvuje školy vyučující podle Rámcového vzdělávacího programu pro lehce mentálně postižené více než čtvrtina, přesně 26,7 %, zatímco z celkového počtu žákyň a žáků neromských navštěvovalo tyto školy pouze 2,17 %.
Problematikou segregace romských žáků se na Ministerstvu školství zabývá náměstkyně Klára Laurenčíková, která pro Deník Referendum uvedla, že stát by se měl se segregací v praktických školách vypořádat jednak transformací sítě praktických základních škol, jednak zejména tím, že základním školám pomůže získat dovednost romské žáky integrovat.