Diskriminace Romů na školách trvá, ale situace se zlepšuje

Zuzana Burgerová, Saša Uhlová

Před dvěma lety Česká republika utržila mezinárodní ostudu, když byla ve Štarsburku odsouzena za diskriminaci Romů ve vzdělávání. Od té doby se nezměnilo mnoho, přesto dost. Paradox vysvětlují Zuzana Bürgerová a Saša Uhlová.

Před dvěma lety dal Evropský soud pro lidská práva ve Štrasburku za pravdu skupině Romů, kteří tvrdili, že je Česká republika diskriminovala. Jednalo se o diskriminaci nepřímou, spočívající v tom, že byli neoprávněně zařazeni do tzv. zvláštní školy. Evropský soud pro lidská práva České republice uložil proti této diskriminaci zavést opatření.

Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Miroslava Kopicová shrnula na tiskové konferenci 25. listopadu 2009 dva roky, které uplynuly od vynesení rozsudku. Spolu s ní vystoupili i zástupci koalice Společně do školy, která vznikla právě po zmíněném rozsudku Evropského soudu pro lidská práva z listopadu 2007. Záměrem koalice, jejíž členské organizace realizují vzdělávací projekty, výzkumy a analýzy, je přispět k desegregaci českého vzdělávacího systému.

Dva roky po rozsudku se situace výrazně nezměnila. Teprve v posledním roce vyvíjí Ministerstvo školství cílenou aktivitu a snaží se problém segregace účinně řešit. Zvláštní školy byly již v roce 2005 oficiálně zrušeny, na což Česká republika v odpovědi na rozsudek poukazovala. Ve skutečnosti se však pouze přejmenovaly na základní školy praktické nebo základní. Rozhodující je typ vzdělávacího programu, podle kterého se v dané škole vyučuje.

Z březnového šetření MŠMT vyplývá, že z celkového počtu všech romských žákyň a žáků základních škol navštěvuje školy vyučující podle Rámcového vzdělávacího programu pro lehce mentálně postižené více než čtvrtina, přesně 26,7 %, zatímco z celkového počtu žákyň a žáků neromských navštěvovalo tyto školy pouze 2,17 %.

Problematikou segregace romských žáků se na Ministerstvu školství zabývá náměstkyně Klára Laurenčíková, která pro Deník Referendum uvedla, že stát by se měl se segregací v praktických školách vypořádat jednak transformací sítě praktických základních škol, jednak zejména tím, že základním školám pomůže získat dovednost romské žáky integrovat.

×