TOP 09 ke smlouvě o mýtném: Stát zřejmě porušil zákon

Vratislav Dostál

TOP 09 kritizuje postup ministerstva dopravy, které s firmou Kapsch prodloužilo smlouvu o mýtného systému. Podle Františka Laudáta se může ukázat, že stát porušil zákon o zadávání veřejných zakázek. V takovém případě by tratil miliardy.

„Pokud se prokáže, že byl postup ministerstva dopravy při prodloužení smlouvy o mýtném protizákonný, od ledna příštího roku státu hrozí přerušení výběru mýtného. To by znamenalo mnohamiliardové ztráty pro státní rozpočet, respektive pro rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury.“ Tak hodnotí postup ministra dopravy Dana Ťoka z hnutí ANO, jehož resort prodloužil na další tři roky smlouvu na výběr mýta s firmou Kapsch za 5,27 miliardy korun, předseda poslaneckého klubu TOP 09 František Laudát.

Připomíná také, že již některé firmy z oboru deklarovaly, že podají podnět proti postupu ministerstva na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Laudát se obává, že ministerstvo porušilo zákon o zadávání veřejných zakázek. Hovoří v této souvislosti o precedentu, který by se mohl v budoucnu státu vymstít a případ srovnává s kauzou Opencard.

„Ministr dopravy Dan Ťok odmítl již koncem května moji nabídku, aby byla připravena novela zákona, která by změnila parametry výběru mýtného oproti stávajícímu stavu. Jednalo by se například o změnu rozsahu zpoplatněných komunikací, plnou kompatibilitu s ostatními mýtnými systémy v sousedních zemích, povinnost poskytovat další služby podobně,“ vysvětluje poslanec TOP 09.

Podle Laudáta by takovým postupem mohlo ministerstvo vytvořit právně lepší legitimitu pro svůj dnešní postup, neboť by tak mohlo argumentovat novými okolnostmi a z toho vyplývající časovou tísní. „Bylo by pak na rozhodnutí ministra, případně vlády, jestli by upravené legislativy využili. Tato nabídka opozičních stran byla údajně chápána některými vládními politiky jako nastražená léčka,“ říká Laudát.

„Dnes je situace taková,“ pokračuje opoziční politik, „že nový tendr není nejen vypsán, ale ani technicky připraven. Jedinou věrohodnou a snadno doložitelnou skutečností je, že do dnešní riskantní situace dostalo záležitost svojí nečinností a neschopností ministerstvo dopravy.“

Zdůrazňuje přitom, že cena poskytování služby výběru mýtného nebyla ověřena otevřeným výběrovým řízením, právě proto není možné tvrdit, že zvolený postup je pro stát ekonomicky výhodným i přes poskytnutou slevu. Ministr Ťok přitom opakovaně do médií řekl, že nemohl postupovat jinak.

×