Zelení spotřebitelé nejsou lepší lidé

Anna Sedláčková

Ačkoliv jsou lidé nakupující ekologicky šetrné výrobky spojováni s vysokými etickými standardy a šetrností, výzkum ukazuje, že to tak být vůbec nemusí.

Experimentální studie vědeckého časopisu Psychological Science zjistila pozoruhodnou souvislost. Její výzkum prokázal, že lidé, kteří nakupují šetrné výrobky častěji než jiní, mají sklon k sobeckému chování v jiných případech. Psychologové to vysvětlují pojmem kompenzační etika.

Podle autorů studie s názvem Dělají z nás zelené výrobky lepší lidi? je méně pravděpodobné, že zelení spotřebitelé budou laskaví vůči jiným lidem. Naopak existuje větší šance, že budou podvádět a krást. „Ctnostné skutky mohou posílit sklony k ospravedlnění jiného asociálního či neetického chování,“ uvedli psychologové Nina Mazarová a Čchen Po-čung.

Série psychologických experimentů prokázala, že když biospotřebitelé v počítačové simulaci dostali příležitost se nezákonně obohatit, využívali ji častěji než konvenční spotřebitelé.

U počítače byla obálka s drobnými mincemi, ze které si aktéři měli sami vybrat částku získanou při simulaci hazardní hry. Šestkrát častěji než běžní konzumenti si ekologičtí spotřebitelé z obálky brali víc, než jim náleželo. Výzkum tak podle Mazarové a Čchena prokázal, že nakupovat ekologicky šetrné výrobky nevede k obecně etičtějšímu chování. 

Podle Guardianu výsledky studie kanadské vědce překvapily.  Dle jiných odborníků však naprosto odpovídají standardní logice lidského chování. „Ve chvíli, kdy je člověk se sebou vnitřně po určité stránce spokojen, popustí si uzdu jinde,“ vysvětlil sociální psycholog Dieter Freye z Mnichovské univerzity.

Další informace:

The Guardian How going green may make you mean