Kdo slaví narozeniny DVTV?

Ondřej Mazura

Internetová televize Daniely Drtinové a Martina Veselovského DVTV slaví jeden rok existence. Oslavy doprovází masivní crowdfundindová kampaň. Je DVTV ale skutečně nezávislým médiem, které si zaslouží naši finanční podporu?

Internetová televize DVTV oslavila 27. května 2015 první narozeniny a spolu s tím spustila na webu Startovač.cz (české obdobě amerického kickstarteru) crowdfundingovou kampaň ve snaze vybrat od dárců v prvním milníku minimálně 750 000,- Kč, nejlépe pak rovné dva miliony.

O co tu jde? Větší množství lidí se snaží malými částkami přispět k částce celkové a tím podpořit vznik či chod nějakého projektu. Zároveň jsou k tomu motivováni například koupí některé z odměn jako hrnečku či trička s logem. V případě DVTV pak i „Drcení s Danielou“ (dvacetiminutový exkluzivní rozhovor), či rovnou sponzorství v ceně sto tisíc korun.

Na co však DVTV vybírá peníze prostřednictvím svojí kampaně? Není to tak trochu podvod na divácích? A jak propracovaná je jejich propagace na sociálních sítích? Vraťme se zpět na začátek, kdy bývalý tým „Událostí komentářů“ zakládá firmu a získává smlouvu s vydavatelstvím Economia, které vlastní Zdeněk Bakala.

Mohou si dokonce vybírat, zájem o ně má třeba i Babišova Mafra. Weby Economie mají měsíčně 3,9 milionu internetových návštěvníků, rychlá propagace a dosah mezi diváky jsou tedy zaručeny. Zázemí projekt nalezl právě v newsroomu tohoto moderního karlínského komplexu.

Uzavírají tříletou smlouvu. Vznikají stovky rozhovorů s nejrůznějšími osobnostmi veřejného života, často velmi podnětné, někdy odlehčené, jindy s pěkně ostrými otázkami. Zachycují pozitivní jevy ve společnosti, kritizují negativní, pravidelně reagují na aktuální události u nás i ve světě.

Kampaň na startovači má DVTV pomoci s navyšováním kvalitního obsahu. Rozhovory v regionech, předvolební debaty, zvukové podcasty či přepisy rozhovorů. „Staňte se koncesionářem první internetové televize veřejné služby!“ nabádá Veselovský.

Právě tady se však skrývá faul. Televize veřejné služby je ta, kterou celý tým opustil, aby mohl založit svůj soukromý projekt. Televize veřejné služby žije z koncesionářských poplatků, je pevně ukotvena v zákonech České republiky a má své kontrolní orgány. Nic z toho DVTV nenaplňuje, je soukromým subjektem, firmou, hlavním zdrojem jejich příjmů je videoprodukce pro firmu Zdeňka Bakaly.

Crowdfundingová kampaň DVTV je tak trochu faul. Martin Veselovský láká na startovací projekt jako na médium nezávislé služby, přestože jde jednoznačně o soukromý projekt, který nese zisk Zdeňku Bakalovi. Foto Ondřej Mazura, DR

Můžeme se přít o to, do jaké míry je „nezávislým subjektem s redakční nezávislostí“, jak nyní sami autoři (s poněkud přehnanou snahou zdůraznit slovo „nezávislost“) vystupují. Nicméně plést si televizi veřejné služby se soukromou společností a koncesionářské poplatky s kupováním odměn na startovači je až nebezpečně špatně. Je to o to horší, že tak Martin Veselovský činí záměrně, za účelem působit dojmem nezávislého média.

Nezávislost však vypadá z principu jinak. Nezávislé médium má své vlastní prostory, nikoli prostory Economie. Svůj obsah nabízí svým divákům přímo, buďto za peníze, či zdarma a pak žije třeba z reklamy. Neprodává ho tedy jinému médiu, Bakalově Economii. A to je potřeba zdůraznit.

Už nyní je jasné, že se svým úspěchem v rychlosti vybírání peněz stane projekt DVTV podobnou senzací, jakou se na kickstarteru nedávno stala hra Kingdome Come Deliverance slavného vývojáře Daniela Vávry. Ta vybrala od svých fanoušků během jediného měsíce přes 1 100 000 liber. Přičemž její původní cíl byl stanoven na „pouhých“ 300 tisících.

Kampaň DVTV dosáhla na sedmisetpadesátitisícového cíle během dvou dní a má nakročeno vybrat přes dva miliony. Zde však podobnost mezi těmito projekty nekončí. Investorem počítačové hry od tvůrce legendární Mafie totiž není nikdo jiný než Zdeněk Bakala, kterému prý měl jejich kickstarter původně dokázat, že o jejich hru bude zájem, aby její vývoj nadále finančně podporoval.

Ve výsledku mu stejně jako startovač Drtinové a Veselovského šetří miliony, které by jinak musel proinvestovat, aby zisku dosáhl. Je to navíc dvojí výhra, protože kolem každé kampaně podobného typu se strhne ohromná propagace na sociálních sítích. Čímž se zvýší i samotný zájem o produkt. Reklama, kterou vám udělají vaši vlastní fanoušci. Stačí je přesvědčit, že je to v jejich zájmu.

Na twitteru a facebooku DVTV tomu nebylo jinak. Jen pro samotnou kampaň bylo vytvořeno několik desítek videí, nejprve nenápadně naznačujících, že se něco chystá, s hasthtagem #sledujuDVTV. U každého z videí s žádostí o příspěvek již svítilo #podporujuDVTV.

Když začneme uvažovat, jak dlouho dopředu se funding chystal a kolik stál, můžeme přemýšlet nad tím, jestli náhodou startovač nezaplatí akorát jej samotný. Proč by v takovém případě byl výhodný?

Stále funguje jako silná reklamní kampaň s velkým dosahem, kterou si navíc zaplatí sama cílová skupina. Na obou sociálních sítích hýří admin aktivitou a odpovídá na všechny pozitivní komentáře. Negativní reakce pak pomocí šikovného nástroje „skrýt“ ze stránky smaže tak, aby si toho jejich autor sám nevšiml: autor svůj příspěvek stále vidí, ostatní nikoli.

Původní myšlenkou crowdfundingu je možnost zafinancovat projekty, které by velcí investoři odmítli. Spolu s jeho narůstající popularitou se však stává, že samotní velcí investoři této možnosti využívají, protože je pro ně prostě výhodnější.

Přispět na fungování DVTV se zdá na první pohled rozumné, její redaktoři během tohoto roku přinesli mnoho podstatného. Na pohled druhý by však člověk měl požadovat skutečnou nezávislost projektu, na který přispívá. Teprve pak by se DVTV mohlo titulovat první internetovou televizí veřejné služby: měla by své koncesionáře a videa by vydávala pod vlastní doménou. Třeba na www.dvtv.cz, ta však momentálně odkazuje pouze k serveru Aktuálně.

Vážený pane Veselovský, nabízím vám za příspěvek 20 000 Kč drsný rozhovor bez slitování: Opravdu vám startovač umožní zlepšit obsah pro diváky? Nabídnout podcasty či přepisy rozhovorů? Nebo to už vše máte připravené a teď jste si jen zajistili, že se to dostane mezi více diváků? A pokud tomu tak není, proč to celé nezaplatí pan Bakala, kterému to ve finále přinese zisk? Opravdu si stojíte za pojmem „první internetová televize veřejné služby“, nebo je to celé nakonec trochu jinak…

    Diskuse
    JP
    June 4, 2015 v 16.59
    Ohlas DV TV
    Redakce DR obdržela ohlas Martina Veselovského:

    Dobrý den pane Mazuro,

    díky za Váš komentář k DVTV. Rádi bychom ale uvedli na pravou míru některá Vaše buď přímo nepravdivá, nebo přinejmenším zavádějící tvrzení.

    Společnost Online Partners stojící za projektem DVTV s vydavatelstvím Economia nikdy neměla roční smlouvu. Na jaře loňského roku jsme uzavřeli smlouvu na dodávku videoobsahu na 3 roky, což je veřejně známá a snadno dohledatelná informace.

    O to, do jaké míry je DVTV nezávislým subjektem se sice můžete přít, ale faktem je, že DVTV provozuje společnost Online Partners, jejíž majiteli jsou M. Veselovský, D. Drtinová, J. Ouředník a J. Rozkošný. Veškeré úvahy a plány o obsahu vznikají v úzkém redakčním kruhu DVTV. K debatě o nezávislosti Vám doporučejeme shlédnout kromě mnoha jiných například úterní diskuzi s ekonomkou Švihlíkovou nebo dřívější rozhovor s komentátorkou Zlámalovou.

    Redakční spolupráce s vydavatelstvím Economia pak spočívá zejména v tom, že někteří novináři tohoto vydavatelství chodí k rozhovorům do DVTV a že se účastníme některých plánovacích porad. Obchodní spolupráce pak spočívá v tom, že Online Partners dodává videoobsah, pro něž Economia shání a prodává reklamu.

    DVTV je nezávislá v tom smyslu, že nemá investora či investory, na jejichž ohled by musela/nemusela brát ohled. Prakticky každé soukromé médium svůj produkt nějakým způsobem prodává a je tedy závislé na svých zákaznících/čtenářích/divácích. Což, pokud se nemýlíme, platí i o Deníku Referendum, pro něž píšete Vy.

    Nerozumíme tomu, proč by měla kampaň na Startovači šetřit peníze panu Bakalovi. S dalším rozvojem DVTV nemá nic společného a podle našich informací se opravdu nechystá ani nechystal investovat několik milionů do naší firmy.

    Kampaň začala vznikat reálně pár týdnů před svým spuštěním. To, jak kampaň vypadá, je výsledkem jen a pouze týmu DVTV - možná proto máme teď tak trochu pocit, že pracujeme na hranici svých možností:) Takže, k Vámi nadhozené úvaze - za kampaň bude extra placen jeden člověk, který nad ní drží obrazovou supervizorskou ruku. Nic víc, nic míň.

    Obvinění, že mažeme příspěvky není pravdivé, mažeme jen vulgarismy, uživatel často svůj příspěvek smaže sám. Pokud někdo nějaký příspěvek nevidí, je to způsobeno jen nastavením a fungováním FB.

    K naznačenému obvinění, že bychom měli vyžívat crowdfounding pro vstup investorů, Vás lze jen odkázat na strukturu našich přispěvatelů nebo na obrovskou pozitivní reakci právě na sociálních sítích, abyste snadno viděl, že Vaše tvrzení není pravdivé.

    Věříme, že Váš příspěvek nebyl způsoben zlým úmyslem, ale pouze neznalostí a neověřením si faktů. Příště nás prosím neváhejte kontaktovat, rádi Vám vše vysvětlíme.

    Zdraví vás DVTV.
    OM
    June 5, 2015 v 16.31
    Reakce na ohlas DVTV
    Těší mě, že se mému komentáři dostalo Vaší pozornosti a také obsáhlé odpovědi.

    Informace o roční smlouvě před tříletou byla opravena a za tuto chybu se omlouvám.

    Co se týče skrývání FB příspěvků, rád bych odkázal sem: https://www.facebook.com/martin.maly/posts/10152939069487496

    Nicméně základem mého komentáře je něco, k čemu jste se přímo nevyjádřil. Jde o ono zneužití výrazu "první internetová televize veřejné služby" soukromou firmou v rámci její snahy vybrat peníze na svůj další rozvoj od lidí skrze crowdfundingovou kampaň. To se stalo a je to myslím, neoddiskutovatelné.

    Startovač, jak už vypovídá sám název je platforma jejímž základním předpokladem je, že lidé nezakládají projekty kvůli finančnímu zisku, ale pouze proto, aby je vůbec spustili, nastartovali.

    To je něco, co vy jakožto firma se smlouvou s vydavatelstvím Economia, sídlící v jeho luxusním karlínském komplexu jaksi nenaplňujete.

    Vše ostatní je pak jakousi úvahou(či konspirací, chcete-li), kde může vaše nezávislost, kterou na startovači zdůrazňujete(zatímco to, že jste soukromá firma Online Partners tam neuvádíte vůbec), hraničit s tím, že pan Bakala je ten, s kým máte tříletou smlouvu podepsanou.

    Ondřej Mazura