Heineken skupuje místní pivovary, aby je pak mohl zavírat

Vratislav Dostál

Řádně konkurovat pivem o vyšší jakosti českým pivovarům firma Heineken neumí. Má však vlastní taktiku: místní pivovar koupí, výrobnu zruší, značku převede jinam a je o konkurenci méně. Nejnověji se to stalo v Lounech.

Heineken racionalizuje a zeštíhluje výrobu ve zdejších pivovarech: doposud u nás zavřel tři ze sedmi pivovarů, které vlastní, a údajné zeštíhlování bude pokračovat. V nedávné době tento postup postihnul pivovary ve Znojmě a Kutné Hoře. Touto strategií se ostatně již dříve řídil na Slovensku, kde ze čtyř pivovarů, které tam převzal, zastavil výrobu v Martině, Nitře a Rimavské Sobotě. A před nedávnem se Slováci dozvěděli, že přicházejí o další pivovar — topolčanský Topvar.

Heineken vloni zahájil tříletý úsporný program, jehož poslední obětí je pivovar v Lounech. Firma to oficiálně oznámila na konci ledna. „Důvodem uzavření je špatný technický stav, trvalý pokles výroby a ekonomická krize vedoucí k dlouhodobému trendu snižující se konzumace piva v Česku,“ řekla mluvčí společnosti Heineken ČR Kateřina Eliášová týdeníku Euro. Náklady, efektivnost a optimalizace pravděpodobně pohřbí i pivovar v Krásném Březně. Z původní české rodiny Drinks Union tak předloňské převzetí Heinekenem pravděpodobně přežije pouze Velké Březno na okraji Ústí nad Labem. Ani to není však jisté.

Heineken sice slibuje, že bude nadále pokračovat ve výrobě piv s tradičními značkami, avšak s tím, že jejich výrobu přesune jinam. Odborníci i pivaři se nicméně shodují, že například lounské pivo se změní. Podle výrobců ovlivňují chuť jak suroviny, tedy místní voda či slad, tak technologický postup při vaření.

×