Bedřich Dlouhý — Autoportrét V. / King of Art 1.

Johana Lomová

Několik desítek obrazů od někdejšího profesora AVU představuje výstava, která svým rozsahem aspiruje na předběžnou retrospektivu umělcova díla, sumarizující především umělcův vývoj po roce 1989.

Monumentální i komorní obrazy malované mistrovskou rukou Bedřicha Dlouhého jsou často inspirované uměním renesance a baroka. Vztah k minulosti však pro něho neznamená pouhé přejímání klasických forem malby, naopak. Umělec obvykle konfrontuje minulost s moderním technickým světem přítomnosti.

Artificiální formy jeho virtuózních konfrontací iluze a taktilní reality jsou však mnohem komplikovanější, než by se mohlo na první pohled zdát. Technické, často třídimenzionální objekty nejsou totiž ready mades přejaté z reálného světa, jedná se o pečlivě konstruované objekty, tedy o další formy, jimiž autor zpřítomňuje své iluze.

Propojení a někdy i smývání hranice mezi skutečností a imaginací lze proto označit za jednu z hlavních charakteristik malířovy práce. Závažnost těchto obrazů a asambláží je však možné vnímat i jako ironický a posměšný pohled na absurditu současného světa.

Vodítkem k pochopení obrazů Bedřicha Dlouhého v MuMo je dialog iluze a reality spřízněný s tradicí surrealismu i dadaismu. Příkladem může být stěžejní obraz Autoportrét V. (2008), podle něhož výstava získala své jméno.

Diváci na něm spatří malířovo vlastní nemocné tělo, které svou polohou, strukturou i barvou připomíná barokní zpracování christologických témat. Je však zřejmé, že jde o podstatné, poněkud morbidní téma, které autor ironizuje pohledem upřeným na diváka i svým sporým oděvem — pruhovanými trenýrkami.

Výstavu tvoří několik vzájemně se prostupujících ucelených částí. Zatímco v přízemí jsou spolu s Autoportrétem V. zastoupeny převážně umělcovy figurální obrazy, první patro je věnováno zátiší. Kromě diptychu s názvem Zkouška podkladu (2004) jsou zde vystaveny i další objekty: Dadja — Béďa (2009) a Model předbíhání (1968).

Zátiší je přítomno i v monumentálním Autoportrétu II. — Stěna velká, č. 1—6 (1999), který představuje vyústění celé výstavy. V této asambláži autor vytvořil malířskými a sochařskými prostředky mohutnou manifestaci procesu tvorby. Pohled diváka postupuje od simulace oprýskané cihlové zdi přes stroj na výrobu barev až po renesanční zátiší — výsledek celého tvůrčího procesu.

Barevně divoká zátiší jsou v prostoru prvního patra vystaveny spolu s tlumenější škálou barev pláten z osmdesátých let. Obraz Krajkář (1987), kačer-donaldovská parafráze slavného Vermeerova obrazu Krajkářka (1669) anebo abstraktní obraz situace Pocit č. 116 (1984) dobře ilustrují kontinuitu novějších malířových děl a jeho starší tvorby.

Přestože je Autoportrét II. je bezesporu vrcholným dílem monumentálních prací Bedřicha Dlouhého uvedených v složitě členěném prostoru muzea, výstava jím nekončí. Oddělený prostor druhého patra muzea představuje nejnovější umělcovy obrazy vytvořené v uplynulých dvou letech.

Návštěvníky MuMo zaujme zvláště asociativní soubor obrazů s názvem Inverze 1. až 7., zobrazující smogem zamořené snové krajiny, které připomínají podzimní pole nebo opuštěná bojiště. Mělké prostory obrazů zakrytých mléčným plexisklem vtahují diváka do iluzivní krajiny a zároveň představují další část širokého rejstříku výtvarných technik, které umělec používá.

Výstava představuje malířské dílo Bedřicha Dlouhého v jeho komplexnosti a upozorňuje na mnohostrannost jeho uměleckých zájmů i technických schopností. Setkání s osobností autora dotvářejí dokumentární snímky v prostoru foyeru, zastihující malíře na sérii černobílých fotografií, které připomínají jeho činnost ve skupině Šmidrové a jeho další recesistické akce.

Umělcův smysl pro humor je patrný i v instalaci s názvem Po flámu (1996), kde několik desítek much polehává a posedává v uměle vytvořeném prostoru miniaturního sálu, který zčásti zaplňuje vykrojený kus melounu. Humor autora je přítomen i v poutači při vstupu do muzea — na výstavu nás láká animace jedné z much: za sklem tře o sebe křidélka a čte si noviny.

Bedřich Dlouhý — Autoportrét V. / King of Art 1.

Muzeum Montanelli (MuMo), Nerudova 13, Praha 1

výstava potrvá do 30. června 2010

otevřeno: úterý — sobota: 12 — 18 hodin

neděle: 12 — 16 hodin