Antikrist

Michael Hauser

Poslední film Larse von Triera Antikrist není ani umělecká pornografie, ani šokující provokace, ale vrhá nové světlo na současnou postmoderní krajinu.

Ve filmech Larse von Triera můžeme vždy počítat s nějakým obratem, který po dlouhé expozici nově osvítí dění na plátně. Příkladem je  Dogville, v němž se přátelští obyvatelé vesnice, kteří mezi sebe přijmou prchající dceru gangstera, postupně přemění v rafinované tyrany.

Ve filmu Antikrist se ukazuje snad ještě lépe než v jiných filmech, že tento obrat není jenom obratem v rámci dané látky, nýbrž nenápadně převrací naše celkové vnímání věcí. V tom je Trier osobitým čtenářem Nietzscheho, jeho přehodnocení hodnot. Trier podobně jako Nietzsche své obraty a převrácení nepřišívá k nějaké pevné významové osnově, která by měla nahradit osnovu předchozí. U Triera to jsou pravá nietzscheovská převrácení: Po jejich provedení se dostáváme na zcela neznámý terén, který uniká zavedeným pojmům, a nikdy se nedá shrnout ani do pojmů nových. Je to vstup do radikální otevřenosti.

×