Umístění nového nádraží bude opět řešit brněnský magistrát

Vratislav Dostál

Zákonnost územního rozhodnutí pro odsunované nádraží v Brně bude již potřetí zkoumat brněnský magistrát. Odvolaly se proti němu totiž Děti Země, občanské sdružení Židenice — Stará Osada a také několik občanů ze Židenic.

Již potřetí bude brněnský magistrát zkoumat zákonnost územního rozhodnutí pro odsunované nádraží v Brně. Odvolaly se proti němu Děti Země, občanské sdružení Židenice — Stará Osada a také několik občanů ze Židenic.

Odvolatelé kromě šesti věcných výhrad namítají i podjatost úředníků magistrátu, neboť žadatelem je vedení Brna, které je jejich nadřízeným. Územní řízení začalo před osmi lety a územní rozhodnutí bylo již dvakrát zrušeno.

„Napsat třetí odvolání bylo poměrně jednoduché, neboť stačilo naše námitky mírně upravit. Třetí územní rozhodnutí je podle nás opět vydané nezákonně, neboť například ve spise chybí krajský územní plán, závazné stanovisko k zásahu do krajinného rázu nebo kvalitnější hluková studie,“ vypočítal tři hlavní odvolací námitky Miroslav Patrik z Dětí Země, které se územního řízení od prosince 2005 aktivně účastní.

Podle Patrika stavební úřad zřejmě plní politické zadání, neboť stavba odsunovaného nádraží není v souladu s územně plánovací dokumentací. I když existuje územní plán Brna, chybí krajský územní plán, který byl loni v červnu soudem zrušen. Naopak je nepodstatné, zda je stavba v souladu s Politikou územního rozvoje, neboť ta není plánem a zákon toto porovnání dokonce ani nepožaduje.

„V odvolání také s odkazem na judikaturu namítáme podjatost příslušného odboru magistrátu, neboť všichni jeho zaměstnanci jsou podřízení primátorovi Romanu Onderkovi, který patří mezi aktivní odsunovače nádraží v Brně. Proto žádáme, aby o odvolání rozhodl magistrát jiného města,“ upozornil Patrik.

Vlastní variantu železničního uzlu Brno s nádražím pod Petrovem vypracovala v dubnu 2007 občanská koalice Nádraží v centru. Tato varianta se společně s tou oficiální již několik měsíců dopracovává, aby pak byly obě během roku 2014 posouzeny ve studii proveditelnosti.

Letos v létě navíc vznikla občanská iniciativa, která navrhuje uspořádat za rok o poloze nádraží společně s komunálními volbami druhé referendum.