Silnice R52 na Vídeň má potíže u stavebního úřadu i u soudu

Vratislav Dostál

Městský soud v Praze zrušil výjimku ze zákona k zásahu do biotopů sedmnácti zvláště chráněných druhů organismů v trase úseku Perná — Mikulov.

Schvalování silnice R52 z Pohořelic do Mikulova se postupně utlumuje. Městský úřad v Pohořelicích letos v březnu a v červnu zastavil dvě územní řízení v úseku Pohořelice — Ivaň, neboť mimo jiné chybějí Zásady územního rozvoje.

Městský soud v Praze pak na základě žaloby Dětí Země a Ekologického právního servisu z roku 2009 svým rozsudkem, který byl doručen minulý týden, zrušil výjimku k zásahu do biotopů sedmnácti zvláště chráněných druhů organismů v trase úseku Perná — Mikulov.

„Městský soud uznal naši argumentaci, že schvalování silnice R52 je od počátku nezákonné, takže výjimku pro úsek R5206 zrušil, přičemž do vydání nových Zásad územního rozvoje bude podle nás nutné všechna územní řízení pro tuto silnici zastavit,“ tvrdí předseda Dětí Země Miroslav Patrik.

Podle rozsudku soudu Správa CHKO Pálava i ministerstvo životního prostředí označily převahu veřejného zájmu pro stavbu úseku R5206 nad zájmem ochrany dotčených biotopů nezákonně, neboť nebyly posouzeny různé koridory silnice z Brna na Vídeň, jak veřejnost žádá. Dokud se tak nestane, nelze výjimky povolovat. Navíc odvolání Dětí Země nebylo opožděné, jak ministerstvo tvrdilo, takže se s ním musí znovu vypořádat.

Aktivní je také stavební úřad v Pohořelicích, který vedl čtyři územní řízení pro úseky R5204 a R5205. Nicméně vzhledem k absenci Zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje již dvě řízení v úseku R5204 letos v březnu a v červnu zastavil, neboť Ředitelství vodních cest ČR nepředložilo chybějící podklady. Další dvě územní řízení jsou zatím přerušená.

S výstavbou silnice R52 Pohořelice — Mikulov do roku 2020 nepočítá ani Sektorová dopravní strategie, která se nyní hodnotí z hlediska vlivů na životní prostředí.

„S obcemi opakovaně žádáme, aby se při schvalování nových Zásad územního rozvoje objektivně posoudila i alternativní silniční koncepce kraje, která se silnicí R52 na Vídeň přes Mikulov nepočítá, neboť by její funkci převzal koridor z Vídně kolem Břeclavi a dále po silnici R55 až do Otrokovic,“ uzavřel Patrik.