První územní řízení pro silnici R52 bylo zastaveno
Vratislav DostálStavební úřad v Pohořelicích zastavil územní řízení pro část úseku silnice mezi Pohořelicemi a Ivaní o délce 3,8 km. Důvodem je zrušení Zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje Nejvyšším správním soudem a absence souhlasu majitelů pozemků se stavbou.
Občanská sdružení Děti Země, Ekologický právní servis a Nebojsa z Bavor chválí postup stavebního úřadu v Pohořelicích, který tento týden zastavil územní řízení pro část úseku silnice mezi Pohořelicemi a Ivaní.
Důvodem je zrušení Zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje Nejvyšším správním soudem a absence souhlasu majitelů pozemků se stavbou. Nyní probíhají ještě čtyři územní řízení, které by podle Dětí Země měly být také urychleně zastavené.
Podle jejich předsedy Miroslava Patrika šlo o logický postup stavebního úřadu. „Je nezákonné vést a protahovat územní řízení bez potřebných podkladů, jakým jsou územní plány, zvláště když je doloženo, že silnice R52 na Vídeň přes Mikulov je ekonomicky neefektivní, škodlivě zasahuje do území CHKO Pálava a z dopravního hlediska stávající silnice I/52 vyhovuje,“ vysvětlil Patrik.
Připomněl také, že občanská sdružení již před několika týdny vyzvala stavební úřady v Pohořelicích a v Mikulově, aby všech pět územních řízení pro silnici R52 zastavily, neboť od června 2012 chybějí Zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje a nové lze očekávat až na konci roku 2015. Navíc se zbytečně utrácejí veřejné prostředky za bezcenné správní úkony.
„Druhé územní řízení je přerušené do května, další dvě do konce roku a poslední páté má v rukou krajský úřad v Brně, který řeší několik odvolání z prosince 2012 proti vydání územního rozhodnutí pro druhou část úseku silnice R5204,“ popsal Patrik aktuální stav zbývajících čtyř územních řízení.
Koridor silnice R52 Pohořelice — Mikulov navíc soudy vyškrtly z územních plánů Pohořelic, Pasohlávek, Perné a Bavor. Sice tedy zůstává zatím jen v územním plánu Mikulova, ale trasa úseku R5206 v žádosti o vydání územního rozhodnutí je zase v rozporu s chráněnou plochou tohoto koridoru.
„S několika obcemi žádáme, aby se při schvalování nových Zásad územního rozvoje objektivně posoudila i alternativní silniční koncepce kraje, která se silnicí R52 na Vídeň přes Mikulov nepočítá, neboť by její funkci převzal koridor z Vídně kolem Břeclavi a dále po silnici R55 až do Otrokovic,“ uzavřel Patrik.