Pošty budou i v malých obcích. A zlepší se pozice klientů mobilních operátorů

Vratislav Dostál

Poslanci schválili dvě novely, které budou mít dopad na komunikační komfort českých spotřebitelů. První by měla zabránit živelnému rušení poštovních poboček, druhá ochrání zákazníky před nekalými praktikami mobilních operátorů.

Sněmovnou dnes prošly dvě významné novely, které budou mít dopad na komunikační zvyklosti českých spotřebitelů. První zabraňuje rušení poštovních poboček v malých obcích. Druhá zavádí sérii opatření, která ochrání zákazníky před nekalými praktikami mobilních operátorů. Obě normy navrhli zákonodárci koaliční TOP 09.

Novela zákona o poštách zabraňuje v první řadě nekontrolovatelnému rušení poboček. „Minimální počet poboček totiž bude stanovovat vláda svým nařízením,“ uvedl autor novely, poslanec Jan Husák. Návrh, se kterým souhlasila i opoziční ČSSD, souvisí s loňskou vládní novelou poštovního zákona, která zrušila poslední monopol České pošty na doručování zásilek.

„Tato změna je pro nás velmi důležitá. Jako dlouholetý starosta malé obce jsem měl neblahé tušení, že by se Česká pošta vydala při snaze ušetřit tou nejvyšlapanější pěšinkou a rychle by rušila veškeré pobočky, které jí nepřinášejí velké výdělky. Právě malé obce by byly na odstřel mezi prvními. Je proto rozumné, že novela bude Poštu motivovat hledat jiné způsoby, jak zefektivnit svůj chod,“ uvedl předseda klubu TOP 09 a Starostové Petr Gazdík.

„Do vyhlášky se mi navíc podařilo prosadit, aby Česká pošta musela v případě plánovaného uzavření pošty v obci toto projednat s příslušným starostou a ten měl možnost dojednat případně jiný způsob zajištění dostupnosti základních poštovních služeb,“ dodal Husák.

Podle nových pravidel musí být pošta v každé obci nad 2 500 obyvatel. V obcích, které mají méně než 2 500 obyvatel, bude pošta zachována tam, kde se nachází matriční úřad, obecní stavební úřad nebo základní škola s prvním a druhým stupněm, a dojezdová vzdálenost z jiné obce nesmí být delší než 10 km.

Druhá novela, kterou poslanci na návrh TOP 09 ve středu schválili, je namířena proti praktikám mobilních operátorů. Řeší tři nejčastější prohřešky operátorů: automatické prodlužování smluv bez vědomí zákazníka, neúplné informace o službách sjednaných například po telefonu, smluvní pokuty vůči zákazníkům, kteří termínovanou smlouvu chtějí ukončit předčasně.

Podle Husáka operátoři zneužívají svého dominantního postavení na trhu jak vůči obyčejným spotřebitelům, tak vůči ostatním podnikatelům v telekomunikační branži. „Tímto zákonem bychom měli obě skupiny více ochránit,“ vysvětlil poslanec TOP 09.

„ Mnozí zákazníci například vůbec netuší, že při podepisování smlouvy s operátorem souhlasili s automatickým prodlužováním její platnosti,“ dodal s tím, že operátoři nyní budou muset jeden až tři měsíce před vypršením smlouvy upozornit účastníka na možnost a způsob, jak smlouvu ukončit.

Zákazník se pak sám rozhodne, jestli přejde za lepšími nabídkami jiných operátorů nebo zůstane. „ Zákon zvyšuje komfort zákazníka, protože pokud má operátor zájem si zákazníka udržet, musí nabídnout lepší ceny, aby neodešel ke konkurenci,“ tvrdí Husák.

Při sjednání nové smlouvy například po telefonu musí operátor nově zákazníkovi dodat e-mailem nebo poštou kompletní smluvní podmínky. Ode dne předání těchto smluvních podmínek běží zákazníkovi lhůta čtrnácti dní, kdy může od smlouvy odstoupit.

„ Pokud se zákazník rozhodne předčasně ukončit smlouvu na dobu určitou, již nedostane pokutu, ale zaplatí maximálně jednu pětinu součtu měsíčních paušálů zbývajících do konce sjednané doby trvání smlouvy. Je to systém, který dobře funguje například ve Francii,“ uzavřel Husák.