Vláda nabádá lidi ke spoření ve druhém pilíři. Je to hazard, varuje ČSSD
Vratislav DostálKabinet Petra Nečase se chystá investovat dvacet milionů korun do informační kampaně na podporu penzijní reformy. Do druhého pilíře se totiž za první čtvrtletí letošního roku přihlásilo pouhých dvacet tisíc lidí.
Před spuštěním důchodové reformy očekávaly penzijní fondy, že se do druhého pilíře přihlásí v průběhu prvních šesti měsíců až půl milionu zájemců. Po uplynutí čtvrt roku se jich ale přihlásilo pouhých dvacet tisíc. I proto se vláda Petra Nečase rozhodla investovat dvacet milionů korun do kampaně, která má lidí přimět k tomu, aby si začali spořit na důchod právě ve druhém pilíři penzijního systému.
Opoziční sociální demokraté naopak vyzývají, aby lidé do druhého piliře nevstupovali. Podle jejich předsedy Bohuslava Sobotky se jedná o hazard, ve kterém vyhrají pouze společnosti poskytující penzijní spoření. Sobotka to uvedl na středeční tiskové konferenci. Zároveň zopakoval, že ČSSD po případných vyhraných volbách druhý pilíř důchodového systému zruší.
Předseda sociálních demokratů také okomentoval dosavadní nízký počet účastníků spoření v soukromých penzijmích fondech. Podle jeho mínění dokonce hrozí, že některé důchodové fondy nestihnou včas dosáhnout zákonem stanoveného minimálního počtu klientů. Nenaplněné fondy by pak byly zrušeny a jejich klienti převedeni do služeb jiného z fondů.
Podle premiéra Nečase nicméně důchodová reforma neznamená jen nové důchodové spoření. Změny se totiž uskutečnily také ve státním průběžném systému a v systému penzijního připojištění. „Důchodová reforma funguje jako celek, jako systém stojící na třech pilířích, který významně stabilizuje důchodový systém do budoucna,“ vysvětlil premiér.
Premiér již v úterý připomněl, že vláda v souvislosti s důchodovou reformou připravila informační kampaň, která běží již od začátku roku. „Uskutečnilo se celkem patnáct kulatých stolů v krajských městech. Pro veřejnost byl připraven také Manuál k důchodové reformě a informační letáky. Dostupné jsou například na okresních správách sociálního zabezpečení, na úřadech práce či finančních úřadech. Byla také spuštěna informační linka a vznikl seriál k důchodové reformě pro Český rozhlas,“ uvedl premiér.
Lidé starší pětatřiceti let se přitom pro vstup do druhého pilíře musí rozhodnout nejpozději do konce prvního pololetí letošního roku. Podle Nečase se rozhodují na poslední chvíli, proto vláda s další fází kampaně přišla až nyní. „Drtivá většina z nich odkládá tento krok na poslední chvíli. To znamená: teď je nezbytné se koncentrovat v podstatě na poslední dva měsíce té lhůty. To znamená tyto prostředky koncentrovat do kratšího úseku na konci té dané lhůty,“ uvedl Nečas.
Marketingová kampaň je koordinována za účasti úřadu vlády, ministerstva práce a ministerstva financí. Již v tomto týdnu jsou umísťovány vkládané inzertní přílohy ve všech celostátních denících. Dále budou spuštěny nové specializované webové stránky. V květnu až červnu budou veřejnosti distribuovány další informační letáky a poběží televizní kampaň.
Podle slov Petra Načase je připravena rovněž kampaň na internetu a v květnu bude k tématu důchodové reformy uspořádána i odborná konference. „Naší maximální snahou je veřejnosti poskytnout informace o změnách v systému penzí,“ řekl premiér Nečas.
Druhý pilíř, spuštěný od ledna letošního roku, spočívá v celoživotním důchodovém spoření u vybrané penzijní společnosti. Klientovi, který do něj vstoupí, se sníží sazba pojistného na státní důchodové pojištění o tři procenta (z 28 na 25 procent) a současně bude odvádět pojistné na své osobní důchodové spoření ve výši pěti procent vyměřovacího základu.
Lidé mladší pětatřiceti let mohou do druhého pilíře vstoupit do konce kalendářního roku, v němž dosáhnou pětatřiceti let. Účastníci starší pětatřiceti let se musí rozhodnout do 30. června letošního roku.