Ombudsman: Počet stížností souvisí s dopady sociálních reforem

Vratislav Dostál

Na ombudsmana se v loňském roce obrátilo přes osm a půl tisíc lidí se stížnostmi a podněty k šetření. V oblasti sociálního zabezpečení, která patří k nejpočetněji zastoupeným, došlo oproti roku 2011 ke zvýšení počtu stížností o šestatřicet procent.

Veřejných ochránce práv Pavel Varvařovský zveřejnil souhrnnou zprávu o své činnosti za rok 2012. Za posledních deset let se lidé na veřejného ochránce práv obrátili s 68 470 stížnostmi a podněty k šetření. Loňský rok drží z tohoto pohledu poněkud smutný primát. Počet stížností totiž meziročně vzrostl o pětinu na celkem 8641 podání.

Příčinu nelze podle Varvařovského hledat v náhlém zhoršení činnosti úřadů, nýbrž zejména v dopadech sociální reformy a v úsporných opatřeních, jako důsledku ekonomické krize, to vše pak v kombinaci se zvyšujícím se povědomím lidí o jejich právech a větší mírou odhodlání domáhat se jich.

Dokládá to i skutečnost, že v oblasti sociálního zabezpečení, která vždy patří k nejpočetněji zastoupeným, došlo oproti roku 2011 ke zvýšení počtu stížností o šestatřicet procent. Výrazně se zvýšil počet stížností týkajících se dávek pomoci v hmotné nouzi, dávek státní sociální podpory, příspěvku na péči, dávky pro osoby se zdravotním postižením.

Ačkoli si je ochránce dle svých slov vědom toho, že se na něj se svými problémy obrací jen část těch, kdo se do problémů s úřady dostávají, o kvalitě práce úřadů a úředníků svědčí skutečnost, že jen v 628 případech bylo po prošetření stížnosti konstatováno pochybení na straně úřadů.

×