Plzeňané se skládají na kampaň před referendem

Vratislav Dostál

Letáčky, placky, plakáty do obchodů i do oken, veřejná debata i koncert. To vše organizují Plzeňané na podporu historicky prvního referenda v Plzni, ve kterém se bude hlasovat o stavbě obřího nákupního centra.

Obyvatelé Plzně se skládají na kampaň před referendem, jehož výsledek rozhodne o stavbě nákupního centra, které má vyrůst na místě po bývalém Domu kultury Inwest. Kampaň organizuje přípravný výbor, který stojí za vyhlášením referenda, jež ve čtvrtém největším městě republiky proběhne spolu s prvním kolem prezidentských voleb. O termínu referenda rozhodl Krajský soud v Plzni 5. listopadu loňského roku.

V následujících třech dnech, tedy od středy do pátku, si mohou Plzeňané každý den od 8 do 18 hodiny přijít pro materiály k místnímu referendu v Plzni do informační kanceláře referenda, kterou najdou ve druhém patře na Americké 29 v Plzni. K dispozici jsou placky, plakáty do výloh a oken, informační letáky. Občané se také mohou zeptat na informace kolem stavby obchodního centra Aréna / Corso Americká.

Kampaň nazvaná ANO pro Plzeň!, stejně jako vyhlášení referenda, platí sami občané města Plzně prostřednictvím příspěvků na transparentní účet. „Naším hlavním cílem je, aby se o referendu dozvěděl každý plzeňský občan. Připravili jsme proto celou řadu materiálů, které od nás mohou Plzeňanky a Plzeňané zdarma získat a roznést ve svém okolí či vylepit na výlohu svého obchodu, nebo umísti do své ordinace a pomoci tak informovat o referendu i své spoluobčany,“ uvedl mluvčí přípravného výboru Martin Marek.

„Nejlepší cestou, která se nám osvědčila již při sběru podpisů, je zapojení samotných Plzeňanů,“ dodal s tím, že za referendem od počátku stojí plzeňští občané, kteří si nepřejí zničení centra města dalším nákupním centrem a požadují zodpovědné nakládání s veřejným prostorem.

„Stovky občanů sbíraly podpisy v ulicích, aby pak všichni mohli v referendu rozhodovat o podobě svého města, posílali peníze na žalobu, když zastupitelé v rozporu se zákonem o referendu nerozhodli a nyní posílají příspěvky na kampaň ANO pro Plzeň! Nestojí za námi žádná PR agentura, kterou si k prosazení nákupního centra najala společnost Amádeus, ani nezneužíváme veřejné prostředky, jako to dělají v údajně nezávislé informační kampani města plzeňští politici,“ vysvětlil Marek.

K drobným dárcům referenda se podle jeho slov v minulých dnech přihlásil také jeden větší. Přislíbil prý zdvojnásobit do maximální výše 30 000 korun každý příspěvek, který Plzeňanky a Plzeňané na kampaň věnují do tohoto pátku. „Pokud tedy drobní dárci věnují celkem 30 000 korun, objeví se na transparentním účtu referenda celkem 60 000 korun. V pondělí 7. ledna bude oznámena částka nasbíraná do 6. ledna a zároveň i jméno plzeňského dárce, který v tom okamžiku také svoji podporu poukáže na transparentní konto referenda,“ vysvětlil Petr Vaněk, člen přípravného výboru referenda.

Přípravný výbor také spustil web, na kterém jsou zveřejněny argumenty, proč v lednovém referendu hlasovat „Ano", nebo jména některých plzeňských osobností, které budou v referendu hlasovat ano.