Ještě ke kauze televizního pořadu Nedej se

Redakce DR

Redakce DR zveřejňuje stanovisko předsedy Dětí Země Miroslava Patrika, která byla určená ekologickým občanským sdružením a vybraným osobnostem, a odpověď producenta České televize Petra Kubici, pod nějž pořad Nedej se spadá.

Po dohodě s oběma autory zveřejňujeme jejich stanoviska s drobnými úpravami (kurzívou jsou odpovědi Petra Kubici).

Dovoluji si ještě ke kauze NEDEJ SE! poslat informace, které se mi podařilo v krátké době získat.

K vašim bodům vepíšu svoje stanovisko.

1) ČT na začátku roku 2012 rozhodla, že přihlášky pořadů na rok 2013 budou podávat kreativní producenti a bude mezi nimi soutěž námětů na nové pořady pro rok 2013. Zároveň rozhodla, že stávající pořady musí projít refrešem a taky je budou přihlašovat kreativci.

Ano, to je pravda. Bylo vypsáno okno programového okruhu ČT2 s pracovním názvem „Ekologie kolem nás“. Jedná se o interní název, který nepředjímá název pořadu ani tituly jednotlivých dílů.

2) V dubnu 2012 nastoupil do ČR pan Kubica a tvrdil, že chce pod sebe „Nedej se“ a „Přidej se“ a že tyto pořady, a to hlavně „Nedej se“, musí být zachovány. V květnu 2012 ovšem přišel za Pavlem Bezouškou (dosavadním dlouholetým dramaturgem pořadu) s tím, že vedení ČT odmítá pro nový rok „Nedej se“ a že jestli chce zachránit téma ochrany ŽP na ČT, tak ať vypracuje nový projekt. Musí to být ale dokument, protože ČT2 bude jen pro dokumenty.

Do ČT jsem nastoupil v květnu. Už tehdy bylo jasné, že program ČT2 má zájem o ekologické pořady formou dokumentárního filmu. Zjednodušeně lze říct, že byl vypsán vnitřní tendr na tzv. programové okno (slot). Na tento požadavek programu mohl reagovat kterýkoli z kreativních producentů se svými projekty a se svými týmy. Nakonec jsme se přihlásili já a producentka Lenka Poláková.

Za panem Bezouškou jsem přišel s žádostí o spolupráci, abych s ním v návaznosti na tradici pořadu „Nedej se“, jíž si vážím, připravil novou podobu cyklu pro rok 2013, která bude v souladu se zadáním ČT2 směřována k dokumentu. Zjednodušeně lze říct, že publicistice by měl dávat prostor program ČT24.

Zároveň platí, že pan Bezouška mohl od začátku spolupracovat s jiným kreativním producentem a také platí, že jsem jej nemusel vůbec oslovit. Všichni zaměstnanci a spolupracovníci ČT jsou seznámeni s novým řádem, kdy týmy jednotlivých kreativních producentů předkládají svoje projekty programové radě. O tom, že je tento systém otevřenější a demokratičtější vůči tvůrcům i odborné veřejnosti, snad není pochyb.

Ještě obecně k vyjasnění pojmů: Lze odlišit dokument a publicistiku (resp. reportáž). Investigativní metodu může používat dokumentarista i reportér. Je to prosté, ale podstatné: Dokument v žádném případě neznamená popření investigativního charakteru pořadu.

3) Nicméně ve stejné době byly již připraveny týmy dokumentaristů, tj. lidi z FAMU a dalších (např. kolem Arniky), kterým pan Kubica měl slíbit, že budou moci ekologické pořady točit. Tito lidé ovlivnili jak nevládky, tak i politiky a vědce nabídkou ekologických dokumentů. O konci pořadu „Nedej se“ ale napadlo ani, pouze se mluvilo o nutnosti připravit cyklus dokumentů.

Žádné týmy dokumentaristů nebyly a nejsou připraveny. Nikomu jsem nic předem nesliboval, ale doslova na potkání sděluji všem, že je otevřený nový prostor pro snímky s ekologickou tématikou. Stejně tak zůstává zachovaný prostor pro náměty, s nimiž bude přicházet odborná i široká veřejnost.

Vždy jsem ale tvrdil, že Česká televize má být otevřená co nejširšímu okruhu tvůrců a na tom trvám. Určitě to bude platit pro práci v mé tvůrčí skupině. Předpokládám, že jako zástupce občanské společnosti nebudete podporovat žádnou skupinu lidí, která by si v České televizi přivlastňovala právo na jakékoli téma. Téma ekologie si nesmí nárokovat několik tvůrců — je to proti povaze České televize jako televize veřejné služby.

Jedinou mírou je kvalita pořadu a relevance témat, a to musí být pod přísným dohledem všech, kteří se ekologií zabývají: vědců, zástupců nevládních organizací apod. I z toho důvodu chci ustavit odbornou poradní skupinu. Zároveň platí, že nikomu ze stávajícího týmu nebude znemožněno, aby dál přicházel s tématy a natáčel filmy. Naopak.

4) P. Bezouška pod tímto tlakem tedy souhlasil a připravil nový formát s 52 náměty dokumentů o ochraně životního prostředí. Náměty se v týmu lidí P. Bezoušky tedy vypracovaly, a to i na základě konzultací s lidmi z nevládek a z akademické sféry. Vše tedy bylo připravené pro vysílání na zahájení od ledna 2013.

Ano, je pravda, že se pan Bezouška podílel na konceptu cyklu ekologických snímků pro rok 2013. Rámcově a s konkrétními příklady připravil podklady pro projekt, který předkládala moje tvůrčí skupina. Jím připravený materiál odpovídá různým tvůrčím možnostem, jak lze snímky s tématem ochrany životního prostředí uchopit.

5) Ovšem, aby to týmům pana Kubici klaplo, bylo nutné zajistit, aby P. Bezouška už v ČT nepracoval, takže měl být „odejit“ do důchodu. Termín byl stanoven nejprve ke konci října, pak ke konci listopadu, nakonec k 31.12.2012. Přitom mu byla prý slíbena externí spolupráce.

Vzhledem k tomu, že žádné týmy neexistují, tak nemuselo nic a nikomu „klapnout“. Znovu připomínám režim vnitřní soutěže mezi týmy či autory jednotlivých kreativních producentů. Já si nepřivlastňuji vysílací okno, jen, v souladu se zadáním, nabízím programové radě jeho náplň.

O okolnostech souvisejících s odchodem pana Bezoušky (ročník 1947) do důchodu nic nevím a v žádném případě jsem v této věci nevyvinul žádnou iniciativu. Informaci jsem se poprvé dozvěděl, když mi ji pan Bezouška zavolal. V tomto telefonátu jsem se mu znovu zaručil, že pokud projde projekt, na němž spolupracujeme, tak bude dramaturgem filmů vyrobených v mojí tvůrčí skupině. A to platí.

×