Arnika: ČT musí zachovat ekologickou publicistiku
Vratislav DostálSdružení Arnika vyzvalo ředitele České televize Petra Dvořáka a Radu ČT, aby při schvalování nové podoby ekologických pořadů zachovali prostor pro publicistické pořady, které se budou zabývat aktuálními ekologickými kauzami.
Česká televize chce zrušit pořad Nedej se! Definitivní rozhodnutí má padnout nejspíš v úterý. Arnika proto v pondělí vyzvala ředitele České televize Petra Dvořáka a členy Rady České televize, aby při úterním schvalování nové podoby ekologických pořadů zachovali prostor pro publicistické pořady, které se cíleně a dlouhodobě budou zabývat aktuálními ekologickými kauzami.
Podle ekologů tak napomohou navázat na současné relace Nedej se! a Přidej se, které představují ve vysílání veřejnoprávní televize důležitý prvek ,,hlídacího psa" a kvality, přestože jsou trnem v oku pro mnohé podniky nebo developery.
„Prostor poskytnutý pro investigativní publicistický pořad Nedej se! v uplynulých dvaceti letech představoval významný přínos pro dodržování zákonů v České republice. Nedej se! pomohlo předejít mnoha možným a nenávratným škodám na životním prostředí,“ připomněl předseda Arniky Jindřich Petrlíl s tím, že se nebrání modernizaci stávajících pořadů nebo doplňování o jiné formáty.
„Jsme však přesvědčeni, že aktuální publicistika řešící ochranu životního prostředí před zbytečnou devastací má mít prostor právě ve veřejnoprávní televizi. Ředitel ČT Petr Dvořák i předseda Rady ČT Milan Uhde by měli ukázat, že televize pod jejich vedením nepodléhá politickému tlaku a aktuální publicistický pořad o životním prostředí zachovají,“ vysvětlil Petrlík.
Pořad Nedej se! letos oslavil dvacetileté výročí. Po celou dodu existence upozorňoval na průšvihy, nepravosti, porušování zákonů a poškozování přírody. Dvacet let bylo vedení České televize vystaveno tlaku politiků, znečišťovatelů a poškozovatelů životního prostředí, aby nepohodlný pořad zrušilo. Autoři pořadů často čelili soudním žalobám od potrefených husí - všechny soudy ale vyhráli.
Ekologické pořady sice nepatří mezi ty s maximální sledovaností, avšak sledovanost není u veřejnoprávní televize jediným kritériem ani cílem, neboť její činnost není financována z reklamy. Na provoz České televize totiž přispívají všichni, kteří platí koncesionářské poplatky, tedy v podstatě každá česká domácnost. A v nemalé části těchto domácností jsou lidé, kteří mají zájem o aktuální publicistiku a watchdogové aktivity v oblasti životního prostředí.
Pokusy, které měly pro mnohé politiky a developery problematické pořady smést z obrazovky, proběhly mnohokrát v minulosti. Naposledy v červnu 2011, kdy vedení televize také uvažovalo o jeho zrušení. Tehdy se tomu, i díky tlaku veřejnosti, podařilo zabránit.