Ombudsman: Romské děti jsou diskriminovány v přístupu ke vzdělání

Vratislav Dostál

Přestože se podíl romské populace v České republice pohybuje v rozmezí 1,4 — 2,8 procent obyvatel, romské děti tvoří dvaatřicet procent žáků základních praktických škol. Podle Pavla Varvařovského to lze považovat za nepřímou diskriminaci.

Podíl romských dětí ve speciálních školách je podle ombudsmana Pavla Varvařovského mnohonásobně vyšší, než zastoupení romské populace ve společnosti. Zatímco se podíl romské populace v České republice pohybuje v rozmezí 1,4 — 2,8 procent obyvatel, romské děti tvoří dvaatřicet procent žáků základních praktických škol.

Vyplývá to z výzkumu, který veřejný ochránce práv provedl v sedmašedesáti náhodně vybraných základních praktických školách v rámci všech regionů České republiky. Zjištěné procento podle Varvařovského ukazuje, že romské děti jsou do zvláštních škol zařazované bez relevantního důvodu.

Sami učitelé těchto škol přitom odhadují, že Romové tvoří až pětatřicet procent jejich žáků. „Srovnáme-li tato fakta, je poměrně zřetelně vidět, že romské děti jsou do bývalých zvláštních škol zařazovány v míře, která výrazně převyšuje jejich zastoupení v populaci. Podle antidiskriminačního zákona tak dochází k nepřímé diskriminaci v přístupu ke vzdělání z důvodu etnické příslušnosti, které se dopouštějí orgány zapojené do rozhodování o zařazení žáků do speciálního vzdělávání,“ uvedl ve středu Pavel Varvařovský.

×