Proč je občanská společnost u nás velmi slabá

František Kostlán

Občanská společnost je na tom podobně jako politická korektnost. Přestože téměř neexistuje, je napadána a kritizována. K demokracii, která není pouze na papíře, musí česká společnost teprve vyzrát.

S „občanskou společností“ je to u nás, v České republice, podobné jako s „politickou korektností“. Alespoň v očích ultrakonzervativců a dalších odpůrců „pravdy a lásky“. Občanská společnost ani politická korektnost u nás téměř neexistují, přesto proti nim kdejaký praporečník demagogie co chvíli protestuje. Že se toho dopouštějí Václav Klaus a jeho hradní lžinenávistníci, není nic nového. Ti však mají nejen své předchůdce, ale i následovníky.

Otevřená společnost

Občanská společnost jsou jednak lidé, kteří vnímají okolní dění a témata pro společnost důležitá občanským pohledem. A jednak přístup k životu, který filozof Karl Popper pojmenoval slovy „otevřená společnost“. Měl tím na mysli otevřené myšlení, které neomezuje lidské poznání ideologickým rámcem a je otevřené rozumným změnám.

Společnost jako taková může podle Poppera směřovat buďto k lidskosti, svobodě, rovnosti a rozumu, nebo k totalitě. Totalitě se krom jiného staví do cesty i lidé s otevřenou myslí, kteří jsou součástí občanské společnosti - a i tím udávají tón režimu demokratickému.

V popsaném smyslu občanská společnost v České republice pouze přežívá na okraji. Režim, který u nás panuje, lze stěží nazvat demokratickým, protože společnost (my všichni, nikoli pouze politici) nemá demokracii zažitou. A mylně se domnívá, že k dosažení demokracie stačí ustavit instituce a naplnit její mechanismy, třeba volby.

Bez silné občanské společnosti však demokracie nedosáhneme, protože tu nebude nikdo, kdo by neustále připomínal Popprem popsané podmínky: dodržování lidských práv, svobodu spjatou s odpovědností, rovnost před zákonem a kritický rozum, který je nezbytnou součástí demokracie coby protipól totalitní či autoritářské stádnosti.

×
Diskuse
BV
January 25, 2012 v 16.59
Fiktivní občanská společnost
Ona ta naše občanská společnost je pouhou fikcí:většina lidí je uzavřena do sebe,protože si myslí,že je stejně zbytečné se nějak exponovat.Kromě toho není ani kde a jak-ti kteří to nevzdávají,se projevují na internetových serverech,které ovšem sleduje jen velice úzká skupina občanů.Ta většina ostatních,pokud něco sleduje,tak štvavé řeči v Blesku ,příp.v jiném tisku,a nejvýše tak sleduje televizní noviny.Rozhlasové zpravodajství pak už stojí vůbec za nic.Pokud člověk projeví ochotu přispět neziskovým organizacím,stane se pak obětí jejich nekonečně žebravých dopisů,některým lze jen těžko odolávat-třeba Ohroženým dětem- jiné jsou zase až vlezlé a pak je začneme házet do koše.Tento systém,tak jak zatím u nás funguje,je v podstatě záležitostí velice omezeného okruhu vládních a politických činitelů,kterým je v podstatě jedno,co se venku děje.Vše se rozhoduje v Praze na Malé straně,a jak žijí lidé jinde vlastně nikoho z těch potentátů ani moc nezajímá-včetně těch levicových,kteří se už také soustřeďují na řešení svých osobních vztahů a vlastního prospěchu.Takže tomu může pomoci jen naštvání národa s následnou explozí hněvu.Kdy k tomu může dojít,je ovšem otázka pro Sibyllu.
SH
January 30, 2012 v 19.21
ZÁSADNÍ PROBLÉM.
Hlavním nedostatkem je, že o občanské společnosti nic neříká Ústava ČR. Nedefinuje ji, neurčuje alespoň některé její instituce za povinně respektované politickou mocí, jak je tomu třeba u odborů, se kterými vláda a zaměstnavatelé vedou tripartitní rozhovory. Kdyby byly prvky občanské společnosti, jakož i základní pravidla vztahů státní správy a politické moci zakotveny v Ústavě, mohly by na její obecná ustanovení navázat konkrétní prováděcí zákony, které by umravňovaly byrokratickou správu, ale především politickou moc.
PM
January 30, 2012 v 23.44
Ústava mluví o občanské společnosti demokraticky uspořádané
My občané České republiky jsme odhodláni budovat, chránit a rozvíjet Českou republiku v duchu nedotknutelných hodnot lidské důstojnosti a svobody jako vlast rovnoprávných, svobodných občanů,kteří jsou si vědomi svých povinností vůči druhým a zodpovědnosti vůči celku,jako svobodný a demokratický stát, založený na úctě k lidským právům a na zásadách občanské společnosti, jako součást rodiny evropských a světových demokracií,.............
Zásadní problém je občanská společnost, která ignoruje nejnutnější požadavky a předpoklady funkční demokracie.