Vážně truchlivě směšně ironický obraz

Ondřej Vaculík

Cožpak jsme opravdu tak bohatá společnost, která si může dovolit ročně produkovat tuny zdravých lidských individuí, vyšlých z různých škol, pro něž nemáme žádné praktické využití, natož uplatnění?

Na ošidnost mého psaní mě upozornil student Martin Malenovský. Obrazné pojmenování Botostroj pro Baťovu továrnu ve Zlíně (název mého článku) navádí k jiným souvislostem — k propagandistické agitce T. Svatopluka -, čímž čtenář náhle znejistí, v jakém smyslu (vážném, či ironickém?) o továrně mluvím.

Uvědomuj si, že v mnohých případech je taková podstata mého psaní — ano, místo abych se pokusil jev přesněji popsat, vypomohu si obrazem. Když totiž jindy se pustím do přesnějších, věcnějších formulací a argumentů (často jich ovšem ani nejsem schopen), přesněji snad vystihnu konkrétní problém, ale nikoli údiv, neklid, bezradnost, případně nedorozumění, z nichž problém vyrůstá. Pak obraz, který tápe mezi vážností a ironií, tento stav nejlépe vystihuje. „Věc“ nehodnotíme podle toho, jaká je, ale jak ji vnímáme. A Botostroj je toho příkladem.

×
Diskuse
PH
January 11, 2012 v 16.54
Vážený pane Vaculíku
to je věc, která teprve teď dochází asi většině, a na kterou my, učitelé technických oborů poukazujeme už po celou dobu do "revoluce" - neviditelná ruka trhu ve školství udělala neuvěřitelnou paseku. Obrovský nárůst gymnázií, ekonomických škol by například v sousedním Bavorsku nebyl možný. Jak se ironicky, a ne daleko od pravdy, říká, že ZČU v Plzni chrí ročně sto politologů to je přesné, ale bohužel tento mor prosakuje i např. FEL - 190 studentů Komerční elektrotechniky proti 14-ti studentům čistě odborného oboru mluví za vše. Jak vedle konstatuje p.Švihlíková, ze služeb není kam jít - tak znám politologa, který leze po střechách jako pokrývač - nejsou vyučení klempíři, tesaři ad. obory a přitom tito řemeslníci by práci jistě našli.
Naše škola (SPŠ strojnická v Plzni) vyučuje jako jediná (!) škola v republice strojní kováře - průměrně 8 žáků v ročníku.
Ve čtyřletém oboru Elektrotechnika - Mechatronika máme výborné studenty (úspěchy ve Středoškolské odborné činnosti, vítězství v soutěži České hlavičky 2008), jeden (současný maturant) z nich přešel z osmiletého Gymnázia a říká - naučili mě, jak se mám učit, ale nechtěl jsem vstřebávat pro mne nepotřebné věci a jsem velice spokojen se svou nynější volbou.
Jak začít? - Zrušit víceletá gymnázia, která vykrádají talentované žáky v 6.třídě ZŠ, ať mají všechny školy stejné šance získat kvalitní žáky, pořádně zaplatit učitele na ZŠ, aby k nám nepřicházeli nedovzdělaní absolventi a skutečně podporovat odborné školství, nikoliv jen na papíře.

Nakonec z jiného soudku - kam může školství spět:- v časopise Kam po maturitě v porovnání VŠ veřejného a soukromého: - veřejné ... už bude také školné..., soukromé .... tolerantnější při zápočtech a menší konkurence při zkouškách.