Vážně truchlivě směšně ironický obraz
Ondřej VaculíkCožpak jsme opravdu tak bohatá společnost, která si může dovolit ročně produkovat tuny zdravých lidských individuí, vyšlých z různých škol, pro něž nemáme žádné praktické využití, natož uplatnění?
Na ošidnost mého psaní mě upozornil student Martin Malenovský. Obrazné pojmenování Botostroj pro Baťovu továrnu ve Zlíně (název mého článku) navádí k jiným souvislostem — k propagandistické agitce T. Svatopluka -, čímž čtenář náhle znejistí, v jakém smyslu (vážném, či ironickém?) o továrně mluvím.
Uvědomuj si, že v mnohých případech je taková podstata mého psaní — ano, místo abych se pokusil jev přesněji popsat, vypomohu si obrazem. Když totiž jindy se pustím do přesnějších, věcnějších formulací a argumentů (často jich ovšem ani nejsem schopen), přesněji snad vystihnu konkrétní problém, ale nikoli údiv, neklid, bezradnost, případně nedorozumění, z nichž problém vyrůstá. Pak obraz, který tápe mezi vážností a ironií, tento stav nejlépe vystihuje. „Věc“ nehodnotíme podle toho, jaká je, ale jak ji vnímáme. A Botostroj je toho příkladem.
Naše škola (SPŠ strojnická v Plzni) vyučuje jako jediná (!) škola v republice strojní kováře - průměrně 8 žáků v ročníku.
Ve čtyřletém oboru Elektrotechnika - Mechatronika máme výborné studenty (úspěchy ve Středoškolské odborné činnosti, vítězství v soutěži České hlavičky 2008), jeden (současný maturant) z nich přešel z osmiletého Gymnázia a říká - naučili mě, jak se mám učit, ale nechtěl jsem vstřebávat pro mne nepotřebné věci a jsem velice spokojen se svou nynější volbou.
Jak začít? - Zrušit víceletá gymnázia, která vykrádají talentované žáky v 6.třídě ZŠ, ať mají všechny školy stejné šance získat kvalitní žáky, pořádně zaplatit učitele na ZŠ, aby k nám nepřicházeli nedovzdělaní absolventi a skutečně podporovat odborné školství, nikoliv jen na papíře.
Nakonec z jiného soudku - kam může školství spět:- v časopise Kam po maturitě v porovnání VŠ veřejného a soukromého: - veřejné ... už bude také školné..., soukromé .... tolerantnější při zápočtech a menší konkurence při zkouškách.