Periferie a chleba

Jiří Silný

Ježíšův odkaz symbolizuje osud bezdomovců, pronásledovaných migrantů, politických a náboženských disidentů a obětí zvůle mocných všech dob. Nedejme se zmýlit tím, že se k jeho jménu hlásí i ti, kdo z jiných lidí dělají bezdomovce a oběti nespravedlnosti.

„Noc jejího prvního porodu byla studená. V pozdějších letech ale docela zapomněla na mráz mezi trámy a na kouřící kamna a na bolestivý odchod placenty k ránu. Ale především zapomněla na hořký stud, vlastní chudákům, že nebyla o samotě. Hlavně proto se z toho v pozdějších letech stal svátek, ke kterému patří všechno. Obhroublé řečí pastýřů umlkly. Později se z nich v dějinách stali králové. Vítr, který byl velmi studený, se změnil v andělský zpěv. Ano, z díry ve střeše, která vpouštěla mráz, zůstala jen ta hvězda, která nahlížela dovnitř. Všechno to ukazovala tvář jejího syna, který byl lehký, miloval zpěv, zval k sobě chudé a měl ve zvyku žít mezi králi a v noci nad sebou vidět hvězdu.“

Vánoční vyprávění Bertolta Brechta vystihuje zvláštní promíchání legendárních rysů a syrové skutečnosti, s kterým se ve vánočním evangeliu setkáváme. Zatímco poměrně pozdní stanovení data oslav Ježíšova narození v termínu zimního slunovratu souzní zejména s protikladem světla a tmy, Brecht zdůrazňuje motiv zimy. Světlo a tma se snadno dají vykládat intelektuálně a duchovně ale zima a teplo vzdorují idealistickému pojetí. V tomto protikladu je daleko zřetelnější tělesnost ohrožení. I mystický evangelista Jan přece píše o tom, že Slovo se stalo tělem.

×
Diskuse
December 29, 2011 v 7.34
Moc hezký článek. Díky.
SH
December 30, 2011 v 20.59
Působivý text.
Opravdu silný text a následující poznámku bych se v čase Vánoc ani netroufal napsat. Ale nemohu si odpustit poznámku, která mne trápí od vlastních dětských prožitků. Ať už je legenda a ji dokumentující texty sebepravdivější, mám obavy, že za celých dva tisíce let nenapomohla k řešení základního sociálního problému lidstva.