Za nové Slovensko

Patrik Eichler

Snad u Rudolfa Slobody nebo Vladimíra Mináče jsem kdysi četl, že učitel nedokázal svým žákům vysvětlit rovnoběžnost ani na příkladu kolejnic. Jeho děti totiž koleje nikdy neviděly. Modernizaci země si za své téma bere nová výstava ve Slovenské národní galerii.

Slovenská národní galerie otevřela v pátek v Bratislavě výstavu Nové Slovensko — (ťažký) zrod moderného životného štýlu (1918—1949). Obrazy, fotografie, krátké filmy a trojrozměrné předměty zde dokládají postupnou proměnu slovenské krajiny během jejího zprůmyslňování a měst během utváření nové státní správy. Polovina výstavy je pak věnována životnímu stylu modernizující se společnosti — tématem se stávají kavárny, turistika, rekreace nebo reklamní plakát. Jedním z dílčích motivů je městská chudoba. Zmínku si zaslouží obraz Martina/Mártona Nagye, Deti pred výkladom (1924), na kterém se dva malí polonazí chlapci přitisknuti na sklo výlohy dívají na dort.

Výkladově silnější je ovšem první část výstavy. Představuje průniky moderních prvků do krajiny. Ukazuje, že budování nového není coby pojem spojeno jen s lety vlády KSČ, ale stejně tak i se slovenským válečným státem a první republikou. Přechodem k životnímu stylu se pozornost diváka tříští. Ani kurátoři pak nezvládnou budovatelství představit pro další dvě období tak uceleně jako pro první republiku. Tam ji umělci zachycují jak v proměnách krajiny, tak na fotografiích vznikajících veřejných budov.

×