Jsme strašně negativní
Alena ZemančíkováČeská společnost je negativní, přízemní a úřednická. Nechala si utéct skutečné hodnoty a teď se točí na detailech. Nemá sebe sama ráda a proto potřebuje neustále nějaké úřednické potvrzení své vlastní ceny, protože jí nestačí vlastní rozum.
Dočetla jsem se, že proti státním maturitám podepsalo petici už osm tisíc lidí, se sloučením Státní opery s Národním divadlem nesouhlasí už patnáct tisíc signatářů petice. Myslím, že těch patnáct tisíc signatářů v sobě zahrnuje i mnoho lidí, kteří, obávám se, ve Státní opeře nikdy nebyli a problematiku divadel, financovaných ze státních prostředků, vůbec neznají. Já samozřejmě nevím, co je za tím, ale vím dobře, že v Praze je velmi těžké udržet dva operní domy na evropské úrovni. Opera Národního divadla je na tom z obou hůř, protože se ve svých prostorách střídá s činohrou a baletem, nemůže zkoušet inscenaci v jednom tahu, dokonce i v generálkách má omezenou možnost zkoušek, protože večer se vždy hraje. Zkušební časy opery Národního divadla jsou pod mírou, která je potřebná k nastudování komplikovanější inscenace, experiment vylučuje skoro úplně, pořádné prozkoušení alternací rovněž. Přitom historická budova Národního divadla má mnoho nevýhod, s nimiž musí tvůrci počítat, které však u většiny titulů operního repertoáru nemají žádnou vyvažující výhodu (tím myslím samu architekturu, výzdobu, atmosféru a historické konotace, s Národním divadlem spojené).
Budova Státní opery, někdejšího to Pražského německého divadla, je pro operu mnohem vhodnější, i když se ji stavba nešťastné magistrály kolem Národního muzea nenapravitelně dotkla a učinila z ní špatně přístupnou, s hlukem se potýkající budovu, která sousedí s velmi nevábnými končinami zvanými Sherwood, z něhož se do opery jde podchodem, slavným tím, že v něm vraždí novinářky.
Ale přesto.
Jiná věc je sama důstojnost maturity jako takové. A ta je čím dál menší, přímo úměrně tomu, jak malý význam maturita na střední škole znamená jakožto kvalifikace. Vždyť už je to jenom taková postupová zkouška, skoro každý maturant jde dnes dál na vyšší odbornou nebo vysokou, alespoň bakalářskou, školu. Dokonce v řemeslech a živnostech by bylo docela rozumné míso vyučení s maturitou nabízet vyučení po maturitě.
Já rozhodně nepodceňuji obavy veřejnosti z manipulace ani frustraci z toho, že se ti, kdo nám vládnou, nebaví s těmi, kdo je koneckonců platí. Ale státní maturity tahle vláda nevymyslela ani de facto nepřipravila (kromě poslední fáze), tak se spíš bojím, aby za hlukovou clonou sporu o státní maturitu nezavřela školy v odlehlých oblastech zapadlých regionů, například. Prostě mi zrovna státní maturity nepřipadají jako největší průšvih současné politiky.
A pokud jde o tu Státní operu - tam se mi zase zdá, že se musíme rozhodnout, jestli chceme v Praze operu dobrou, nebo opery dvě. Já vím, že jde do značné míry o pracovní místa, ale to přece v umění nemůže být hlavní kritérium.
Myslím, že jako společnost jsme ve slepé uličce, z níž nás nevyvedou nové volby. Je to mnohem vážnější a je třeba uvažovat jinak, vzít věci za jiný konec, a ne se točit na kolotoči vládnoucí dikce a ideologie.
Zvládnutí mateřského jazyka mají studenti dokázat tím, že z tabulky hokejových zápasů sestaví pořadí mužstev, či musí rozhodnout o tom, zda godetový volán na hrudi náhodou nepatří k zimnímu kabátu, nebo se musí vážně zamýšlet nad významem výchozího textu k úlohám 21-22 (snadnější verze), který jako by vyšel z pera vězeňského psychologa ...
Takové úlohy ale "přece dělali lidé, kteří chtěli, aby maturita měla smysl, ne naopak" !
V tét oblasti podoby zkoušek existuje zásadních témat k diskusi víc. Jednak mnoho renomovaných pedagogů a zahraniční zkušenosti hovoří proti zaškrtávací formě testů, která je sama o sobě netvůrčí ( a v zahraničí k tomuto stanovisku došly s testy mnohonásobně propracovanějšími než jsou ty zdejší), jednak se vedou diskuse nad podobou konkrétně testů CERMATU, jednak si osobně myslím, že škola a školství - a to ať chce či nechce - bude vždy též institucí výchovnou, tzn. že náš způsob jednání se studenty bude pro ně vždy názorným příkladem - a to abychom už pomalu chystali do škol mříže. Chápu, že jste se zřejmě setkala s nešťastným příkladem toho, jak ředitel gymnázia na malém městě nešťastně ovlivnil podobu zkoušky, ale tady se setkáváme s příkladem, kdy je stejně nešťastně ovlivněna pro změnu pro všechny maturanty ve státě. O tom, jak se celá věc týká učitelů a jak je tím ovlivněna atmosféra ve školách, užse tady nebudu rozepisovat. jen bych se opakovala.
chtít vážit svojí maturity? To, že maturita ztrácela a ztrácí na vážnosti,
přece není důvodem, aby se s tím bez protestů smířili.
Nejde o to, že "některé otázky byly špatně vymyšlené".
Jde o to, že maturita se stává kvízem a pro jeho zdárné vyplnění bude
třeba si nacpat do hlavy spoustu izolovaných informací
a uhodnout strategii toho, kdo test zadával.
Dokážu si představit, jak nyní řada firem i soukromníků
analyzuje testy Cermatu a v brzké době vyrukuje
s nabídkou programů, které budou připravovat k maturitě
rychleji a spolehlivěji než učitelé. Ve třídách zavládne nuda a snaha
"hovořit s žáky" bude považována za zbytečnou.
Být čerstvým maturantem a mít poct, že držím v ruce bezcenný papír
(i když mne opravňuje ke vstupu na VŠ)
a že ve školních lavicích mne drželi nejspíš proto, abych se nepotloukal
bez cíle po ulicích, to dnešním mladým lidem vůbec nepřeju.