Kapitalistický realismus v Českých Budějovicích

Hana Buddeus

Dům umění v Českých Budějovicích hostí díky péči kurátorů Michala Škody a Karla Císaře výstavu amerického umělce Christophera Williamse. Jeho nové fotografie vybízí k přemýšlení o rozdělení světa na východ a západ, ale i o samotné instituci fotografie.

Christopher Williams ztělesňuje propojení americké a evropské fotografické tradice. Pochází z USA, studoval u Johna Baldessariho a Douglase Hueblera v Los Angeles, v současnosti působí jako profesor fotografie na Düsseldorfské akademii. Tato škola se významně zapsala do dějin výtvarného umění, mezi její absolventy patří například Gerhard Richter nebo Joseph Beuys. S Düsseldorfskou akademií a fotografií jsou spjati i Bernd a Hilla Becherovi. Ti ve své práci navázali na německou novou věcnost a proslavili se fotografiemi industriálních staveb, které dokumentovali s cílem využít objektivity fotografického aparátu. Z jejich školy fotografie vyšla celá řada dnes slavných umělců, mj. Thomas Ruff, Andreas Gursky nebo Candida Höfferová. Estetika nové věcnosti se odráží i ve Williamsově tvorbě.

Christopher Williams v České republice vystavuje poprvé. Ve střídmé instalaci prezentuje svoje nejnovější práce. Pro neobeznámeného diváka může být první pohled do galerijního prostoru skoro až nepříjemný. Na každé stěně visí jedna fotografie. Proč se máme dívat na žlutý mop? Proč rozpůlený fotoaparát? Proč reklama na spodní prádlo? Proč makety okenních profilů? A proč tak komplikované detailní popisky obsahující i přesné datum a místo vzniku nebo informace o velikosti rámu? Kapitalistischer Realismus?

Název výstavy naznačuje, že na první pohled banální a přitom dokonale provedené snímky připomínající reklamní zátiší zdaleka nejsou tak prvoplánové, jak by se mohlo zdát. Když neztratíme trpělivost, máme šanci spatřit dokonalý systém, který dává instalaci smysl: Williams pracuje s médiem fotografie naprosto vědomě, s cílem kriticky poukázat na jeho fungování.

Například až příliš provokativní žlutá, objevující se na několika vystavených fotografiích, odkazuje k firmě Kodak, která fotografický svět zásadně proměnila spuštěním výroby fotoaparátu dostupného masám a pověstnou reklamou: „Stiskněte spoušť, zbytek zařídíme my.“

K fotografii jakožto instituci odkazují i další vystavené práce: barevné zátiší z temné komory, snímek s bleskovým generátorem nebo detailní záběr na ruku s expozimetrem (s rozostřenou modelkou v pozadí). Ve fotografii makety okenních profilů, položených na parapetu, je zpochybněna transparentnost média. Jediné, co vidíme, jsou totiž samotná okna, ještě navíc jenom jejich části.

Poukazování na samotnou medialitu fotografie se v poslední době stalo oblíbeným námětem mnoha umělců. Williams kriticky nahlíží nejen povrch fotografie, ale zpracovává i hlubší, společenský kontext fungování tohoto média.

„Kapitalistischer Realismus?“ ptá se název výstavy. Usnadní nám tato otázka čtení jednotlivých fotografií? I když by odpověď měla být komplikovanější, můžeme říct, že ano. Pro Williamsovu tvorbu je totiž zásadní polarita východu a západu.

Například v popiskách k jednotlivým fotografiím se dočteme, že rozpůlený fotoaparát je východoněmecká Praktika vyráběná v Drážďanech. A při bližším pohledu na zdánlivě reklamní fotografii modelky ve spodním prádle si všimneme jejích špinavých nohou. Téma východu a západu se v představeném souboru prací navíc rozehrává už z toho důvodu, že je to Williamsova první výstava v bývalém východním bloku.

Výstava je důkazem, že českobudějovický Dům umění neslevuje ve svém programu a snaží se vedle českých umělců vystavovat i velká jména ze zahraničí (z již proběhlých výstav můžeme jmenovat např. Lawrence Weinera nebo Liama Gillicka). Doufejme, že si vysokou úroveň udrží i do budoucna, a nebude následovat smutný příklad galerie Klatovy Klenová, jejíž slibný program byl loni přerušen dosazením nové ředitelky, nebo Galerie Středočeského kraje, která aktuálně čelí podobným problémům.

Christopher Williams: Kapitalistischer Realismus. Kurátoři Michal Škoda a Karel Císař, Dům umění České Budějovice. Výstava potrvá do 12. června 2011.