Politika a její nepřátelé
Lukáš JelínekPolitika se leckdy zdá nechutná a provozovaná podivnými jedinci pochybných mravů. Dnes snad ještě více než dříve. Za to však neseme odpovědnost my sami, držitelé volebního práva. Politika jako profese, jako proces, ale i jako hodnota je v tom nevinně.
Politika v České republice klečí na hrachu. Nikdo o ni nestojí. Vládnout? Ano. Provozovat byznys? Ano. Ale dělat politiku — vyjednávat, obhajovat, diskutovat? To ani náhodou!
„V ČR se stalo módou mluvit o tom, jestli se ten či onen ústavní činitel pohybuje v rámci Ústavy, na hraně Ústavy, za hranou Ústavy. Já bych chtěl říci, že dnešní rozhodnutí Ústavního soudu jednoznačně sděluje, že Ústavní soud se pohybuje mimo Ústavu a že vstoupil do čisté politiky,“ řekl podle ČTK ve středu v černohorské Podgorici prezident Václav Klaus na pozadí verdiktu, jímž ÚS zrušil úsporné změny ve stavebním spoření.
Promluvil tak paradoxně muž, pro kterého má Ústava ČR hodnotu trhacího kalendáře a který napíná své pravomoci, jak jen trpělivost ostatních ústavních aktérů — zejména Senátu, jenž může hlavu státu pohnat před Ústavní soud — dovolí.
Divím se ale, čemu se diví prezident. Že Ústavní soud vstupuje do politického prostoru? Ale vždyť v něm, probůh, dávno je, a to ze své podstaty. Od běžných soudů se liší přece tím, že poměřuje legislativu a postup státních institucí s Ústavou, se základními lidskými právy. Tato činnost nemůže být apolitická. Ústavní soud je součástí systému brzd a protivah, který funguje, aby zamezil zvlčení dalších orgánů veřejné moci. V tomto slova smyslu a při troše nadhledu klidně můžeme ÚS za třetí parlamentní komoru považovat.
Ústavní soud by nemusel působit tolik politicky, kdyby se vládní většina v Poslanecké sněmovně držela ústavních mantinelů a co chvíli je nepřekračovala. Tak se naposledy stalo, když byla omezena parlamentní debata v neodůvodnitelném stavu legislativní nouze nebo když byla nastolena retroaktivita vůči spořícím občanům.
Pro odbory platí, že pokud nebudou dělat politiku, tak bude dělat politiku někdo jiný s nimi.
Naopak ale parlament od samého začátku polistopadového období nedělal jen politiku, nýbrž především byznys (počínaje privatizací) a jednotliví poslanci pak měli z toho dobrý džob.
Ani nepřímý výkon moci nepřináší občanům možnost změny. Naši volení zástupci totiž nemají žádnou odpovědnost vůči svým voličům. Nezáleží na tom, zda jste volil stranu modrou, oranžovou či rudou. Váš zastupitel si prostě dělá co chce a na program, pro který byl zvolen nemusí brát ohled. Při tom sám sebe řadí nad zákon a v případě porušení zákona je jakýkoliv postih v nedohlednu. Občané nemají žádnou možnost prosadit svůj názor a to ani v případě, když se jedná o názor tříčtvrtinové většiny obyvatelstva České republiky. Zastupitelé, jak název napovídá jsou pouhými zástupci voličů a musí tedy nést odpovědnost za kroky, ktere konají.
Občané České republiky proto požadují, aby vláda České republiky okamžitě zahájila práci a diskuse nad Občanskou ústavou a ostatními problémy demokracie. Pokud by to bylo proti jejímu programu, případně proti volebním programům vládních stran, nechť tato vláda podá demisi a jsou vyhlášeny předčasné parlamentní volby.
Chci, aby tyto problémy byly řešeny formou diskuse mezi námi voliči a našimi zastupiteli.
Zároveň požaduji televizní diskuse mezi navrhovateli Občanské ústavy a představiteli současné moci.
a) jaký je Váš fin .zájem ?
b) dle toho se ptejte, kam se přidat ?
c) jestli fin.zájem nemáte, jen společenský...počkejte na převrat
Občanská Ústava ? : kdo a kdy a PROČ ji příjme ?