Sociální demokraté navrhují omezit výdaje na volby

ČTK

Sociální demokraté připravují novelu zákona, která by stanovila omezení pro výši prostředků, které mohou strany použít pro financování svých předvolebních kampaní. Cílem je také zprůhlednění financování politických stran.

Opoziční ČSSD navrhuje zavést strop nákladů na předvolební kampaně politických stran. Omezena by měla být také výše sponzorských příspěvků stranám a počet billboardů. Sociální demokraté seznámí s předlohou další parlamentní politické strany a nejpozději o prázdninách chtějí podat v Senátu novelu příslušného zákona, řekl novinářům po zasedání stranického grémia předseda ČSSD Bohuslav Sobotka.

Strany by mohly podle sociálních demokratů spotřebovat v roce sněmovních voleb nejvýše osmdesát milionů korun, do nichž by se nezapočítávaly například platy zaměstnanců a pronájmy. Podle Sobotky jde o to, aby strany částku neobcházely. Pro platby kampaně by strany musely používat transparentní účet a při nákupu inzerce využívat ceníkové nebo průměrné ceny.

Bigboardy a billboardy by sociální demokraté zakázali buď úplně, nebo by jich povolili využít omezený počet. Strany by musely zveřejnit seznam míst, na kterých je mají. Do dvou měsíců od voleb by strany musely předložit sněmovnímu kontrolnímu výboru zprávu s náklady na kampaň.

Jednotliví dárci by mohli dávat stranám podle představ ČSSD ročně celkem nejvýše dva miliony korun a firmy čtyři miliony korun. Podle Sobotky je cílem omezení to, aby strana nebyla závislá jen například na jedné společnosti. „Strany by se neměly dostávat do závislosti na donátorech," zdůraznil. Pokud by chtěl někdo přispět více, peníze by putovaly na účet ministerstva financí, které by potom peníze dělilo mezi strany poměrně podle výše státního příspěvku na činnost.

Hospodaření dvou nejsilnějších politických stran, ČSSD a ODS, skončilo loni vysokými ztrátami, obě se také po nákladných předvolebních kampaních potýkají s dluhy. ČSSD vydala loni na předvolební kampaně podle výroční finanční zprávy zhruba 270 milionů a ODS asi 542 milionů korun. Podle analytiků však musela být propagace ČSSD přibližně stejně nákladná jako ODS.

Ve ztrátě byly loni i Věci veřejné. V plusu naopak skončily TOP 09 a KSČM.