Rupert Murdoch představil ve středu americkým novinářům první vydání nového titulu The Daily, který si mohou číst uživatelé přenosného tabletu korporace Apple. Deník je vedle technologických specifik výjimečný i nízkými výrobními náklady, a tedy i cenou.
Mediální magnát Rupert Murdoch ve středu v Guggenheimově muzeu v New Yorku představil nový deník určený jen pro tablet iPad od společnosti Apple. List nazvaný prostě The Daily (Deník) by podle názoru některých odborníků mohl představovat přelom v podnikání vydavatelů. Mohlo by prý jít o cestu, jak oživit skomírající prodeje novin. Titulní straně prvního vydání vévodí události v Egyptě.
List využívající možností dotykového displeje iPadu začal oficiálně vycházet v poledne místního času (18:00 středoevropského). Dostupný bude zatím jen ve Spojených státech a bude se prodávat za týdenní předplatné ve výši 99 centů (kolem 17,50 koruny). Roční předplatné pak přijde na 39,99 dolaru.
„Nepotřebujeme žádný papír, žádné tiskařské lisy za miliony dolarů, žádná nákladní auta na rozvoz. Úspory předáme čtenářům, kteří budou platit jen čtrnáct centů denně,“ řekl při uvedení listu Murdoch.
Například deník The Wall Street Journal, který také vydává jeho firma NewsCorp., stojí ve Spojených státech na stáncích dva dolary (šestatřicet korun). Zvýhodněné měsíční předplatné pak přijde na 9,99 dolaru (okolo 175 korun). The Daily by měl být pro čtenáře první dva týdny zdarma díky sponzorskému daru od společnosti Verizon.
Noviny by v sobě měly spojovat ta nejlepší témata z bulvárního tisku i seriózních novin. Jeho vedoucí redaktoři pocházejí z britských bulvárních novin The Sun a z amerického deníku The New York Post, kde dříve pracoval například šéfredaktor nového listu Jesse Angelo. Oba deníky patří pod NewsCorp. List je multimediální. Články doplňují videa, infografiky či fotografie ve vysokém rozlišení. Záměrem tvůrců nového listu je, aby byl co nejvíce interaktivní.
Murdoch ve středu uvedl, že přípravy nového deníku přišly na třicet milionů dolarů. Jeho týdenní provoz pak bude stát půl milionu dolarů. Náklady jsou prý tak nízké, že se Murdoch neobává, že by nový titul byl prodělečný. Za úspěch nicméně bude považovat, pokud se mu podaří získat miliony čtenářů. „Ambice jsou vysoké, náklady nízké,“ podotkl známý magnát.
Murdochova korporace na přípravě deníku úzce spolupracovala s Applem. Uvedení nového listu se původně měl před dvěma týdny zúčastnit výrobce iPadu Steve Jobs, kvůli jeho zdravotním problémům byl ale nakonec start nového titulu odložen. Ve středu Jobse zastoupil viceprezident Applu pro internetové služby Eddy Cue.
Murdoch je majitelem společnosti News Corporation. V Británii vlastní deníky jako The Sun, News of the World a The Times. V USA zase například proslulý list The Wall Street Journal či zpravodajskou televizi Fox News. V televizní společnosti BSkyB má podíl 39 procent.
Apple začal tablety iPad prodávat na začátku dubna loňského roku. Přístroje se okamžitě staly jedním z prodejních hitů této technologické společnosti. Jen loni se jich podle odhadů prodalo třináct milionů, letos by to mohlo být šestatřicet milionů. Mnoho vydavatelů již pro tento tablet vydává například speciální verze svých časopisů.