Kandidáti na primátora Prahy besedovali s občany

ČTK

Iniciativa Auto*Mat uspořádala v sobotu besedu primátorských kandidátů na téma využití pražského veřejného prostoru a silniční doprava v hlavním městě. Největší potlesk získala kandidátka Strany zelených Petra Kolínská.

Kandidáti na primátora Prahy Zdeněk Tůma (TOP 09) a Bohuslav Svoboda (ODS) se v sobotu poprvé sešli při veřejné debatě. Jejím tématem bylo využití pražského veřejného prostoru a silniční doprava v hlavním městě. Žádný velký názorový střet mezi nimi se nekonal, v opozici k nim byli nejvíc Karel Březina (ČSSD), zastupující primátorského kandidáta Jiřího Dienstbiera mladšího, a Petra Kolínská (SZ).

Tůma jako jediný podpořil svedení magistrály pod zem v první fázi alespoň kolem Národního muzea kvůli revitalizaci Václavského náměstí. Označil to za nejsmysluplnější z existujících projektů. „Určitě bychom se v příštích čtyřech letech na to měli podívat, ten projekt by se měl dotáhnout do konce," uvedl Tůma.

„Ten projekt je naprosto šílený," reagovala Kolínská s tím, že náklady dosáhnou 12 miliard korun za 800 metrů magistrály. Strana zelených prosazuje přeměnu magistrály na městský bulvár. Za své vystoupení sklidila Petra Kolínská dlouhotrvající potlesk zaplněného sálu v Základní škole Londýnská.

Když chcete pochopit, co se děje v domácí politice, stačí číst Deník Referendum. Podpořte nás!
×

Ke Kolínské se připojil i Březina, podle něhož magistrála v podzemí nic neřeší. „Naší snahou by mělo být dostat auta z centra hlavního města, ne je tam velkokapacitní komunikací přivádět, ať už na povrchu, nebo pod zemí," řekl. Ve shodě s ostatními účastníky debaty uvedl, že řešením je dobudování vnitřního i vnějšího pražského okruhu a magistrálu postupně změnit na normální komunikaci. Rovněž podle jednoho z lídrů Věcí veřejných Pavla Dobeše, který v debatě zastoupil nemocnou kandidátku na primátorku Markétu Reedovou, zavedení části magistrály do tunelu nezajišťuje omezení dopravy v centru Prahy.

Podle Svobody bude otázka magistrály na stole v okamžiku, kdy bude vyřešen vnitřní okruh. Poté by mělo být vybráno definitivní řešení, které navrhnou odborníci podle dopravního vývoje v hlavním městě. Svoboda zmínil příklad centra Kodaně, kde dvě pětiny dopravy tvoří cyklisté a třetinu hromadná doprava a zbytek doprava automobilová. „Zdá se, že toto je vrchol toho, co velké město může při změně dopravní obsluhy udělat, to by měl být i náš cíl," uvedl Svoboda. S Tůmou se shodl v tom, že kapacita městské hromadné dopravy v centru je na hranici možností.

Všichni debatující se více či méně přikláněli k regulaci dopravy v centru Prahy po dobudování okruhu formou zavedení mýtného, zvýšení cen za parkování nebo rozšíření zón placeného parkování. Svoboda uvedl, že v Praze je registrováno 914 224 automobilů. Reagoval tak na Dobeše, který počet pražských aut odhadl na 600 000 s tím, že Pražané musejí mít své vozy kde zaparkovat.

Aktéři debaty, kterou uspořádala iniciativa za bezpečnou, zdravou a živou Prahu Auto*Mat, také podpořili ve smyslu cílů tohoto sdružení přeměnu pražských ulic v místa skutečného společenského prostoru. Příkladem takové aktivity, kvůli které byla v části města uzavřena doprava, je sobotní pouliční slavnost na Vinohradech s názvem „Zažít město jinak“.