Praha si nechá zpracovat audit, zda má převzít Státní operu

ČTK, Roman Sikora

Pražský magistrát uvažuje o převzetí Státní opery, od níž by si vzápětí „uvolnil ruce". Chce si proto nechat vypracovat audit, jaký by to mělo dopad na rozpočet města.

Praha si nechá prověřit, kolik by ji stálo případné převzetí Státní opery Praha (SOP). Analýzu chce mít na stole do konce září. Praha s ministerstvem kultury více než rok řeší možnost společného spravování této státní příspěvkové organizace, radní Ondřej Pecha ale ČTK řekl, že proces je teprve na začátku.

Analýza má posoudit, jaký by mělo převzetí opery finanční dopad na rozpočet města. Zároveň má navrhnout celý proces převzetí a doporučit, jaká právnická forma by poté byla pro operu nejvýhodnější. Zájemci o vypracování analýzy se městu mohli hlásit do pátku. Podle informací ČTK mají o zakázku malého rozsahu zájem firmy Deloitte a KPMG, která pro město už dříve dělala audity divadel.

Podle Pechy ministerstvo ještě za minulého vedení přislíbilo zpracovat studii, která by posoudila, jestli jednotlivé kulturní organizace nemohou změnit svá zaměření. „Například Hudební divadlo v Karlíně by mělo dělat i operetu, ale moc ji nedělá. Tak by se opereta mohla přesunout někam jinam,“ uvedl Pecha. Dospět by se podle něj mělo k takovému řešení, kdy by se jednotlivé soubory na rozdíl od současnosti nedublovaly. O této studii chce radní nyní jednat s novým ministrem Jiřím Besserem, dalším odborníkem na kulturní problematiku. Nějaký pěkný umělecko-sociální experiment pro pražské divadelníky, své voliče, už oba určitě vymyslí.

Hlavní město podle Pechy preferuje to, aby se město společně s ministerstvem podílelo na uměleckém provozu opery. Správu budovy by ale zajišťoval někdo jiný, například soukromá firma. Podobně prý funguje Hudební divadlo v Karlíně, v kterém město dotuje pouze soubor. „Uvolnilo by nám to ruce," konstatoval Pecha. Jenže to podle radního současná legislativa neumožňuje.

Také nedávno jmenovaný ředitel SOP Oliver Dohnányi by byl rád, kdyby opera dostávala peníze od ministerstva i od města.

Zástupci ministerstva a metropole loni v červnu slíbili, že do roka předloží společný projekt spravování SOP. To se ale nestalo. Operní dům je v porovnání s ostatními evropskými scénami dlouhodobě podfinancovaný, ministerstvo již delší dobu uvažovalo o převedení opery pod křídla radnice. O převedení opery na radnici uvažovalo ministerstvo již před třemi lety, jednání se pak zintenzivnila za působení ministra Václava Jehličky.

Iniciativa magistrátu je sama o sobě dost podivná. Není to tak dávno, co se vůči magistrátu bouřili pražští divadelníci, když se pokusil vyvést část peněz z příspěvků na kulturu k soukromým divadelním subjektům. Mimo jiné také pod záminkou, že městem dotovaná divadla utrácejí příliš a město na to nemá.

Také to není dlouho, co proběhl audit, který za 29 milionů zjistil, že divadla až na pár drobností, často absurdních, hospodaří dobře, přičemž za 29 milionů by třeba pražské Divadlo Komedie dokázalo existovat dva roky.

Nyní se tedy zdá, že město na mohutnou Státní operu už zase má. Anebo má hlavně na audity pro osvědčené auditorské firmy. Magistrát totiž nejspíš disponuje úředníky neschopnými elementárních matematických operací. Anebo, jak naznačují některé Pechovy výroky, město po převzetí od státu SOP předá „zodpovědnému" podnikatelskému subjektu. Pecha totiž usiluje o převzetí něčeho, od čeho si chce vzápětí „uvolňovat ruce".