Jevištní mág Wilson opět v Praze a opět s Janáčkem

Roman Sikora

Do pražského Národního divadla se po osmi letech vrací jedna z nejvýznačnějších osobností světového divadla konce minulého století, jevištní mág Robert Wilson. V jeho režii uvede ND operu Leoše Janáčka Káťa Kabanová.

Před osmi lety nastudoval jeden z nejvyhledávanějších operních tvůrců současnosti Robert Wilson v Národním divadle Janáčkovu operu Osud. Nyní se do Národního vrací s dalším Janáčkovým dílem. Tentokrát s Káťou Kabanovou.

Američan Robert Wilson je proslulý posouváním hranic divadla. Jeho práce jsou typické strohým a precizním vizuálním stylem, vycházejícím z ojedinělého vnímání času a prostoru. Vedle režie Káti Kabanové je rovněž autorem scénického a světelného designu.

V poslední čtvrtině minulého století patřil Wilson k nejvýraznějším divadelním experimentátorům a inovátorům. Jako již uznávaný tvůrce se zaměřil také na operu. Spolupracoval s významnými scénami a festivaly jako Berliner Ensemble, Schaubühne v Berlíně, Thalia Theater v Hamburku, Salzburger Festspiele, Festival d'Automne v Paříži či Brooklyn Academy of Music's Next Wave Festival.

New York Times Wilsona popisují jako „postavu ve světě experimentálního divadla vysoko vyčnívající, objevitele v oblasti scénického času a prostoru. Překračuje divadelní konvence a prosazuje se i v jiných oblastech performance a výtvarnictví, které v jeho podání splývají v integrované ploše zvuku a obrazů.”

Podle uměleckého šéfa opery ND Jiřího Heřmana bude „divák svědkem mistrovské jevištní stylizace v podání předních českých sólistů a v sugestivním nastudování Tomáše Netopila".

V pěveckých partech se představí Christina Vasileva nebo Maria Kobielska, Luděk Vele, Yvona Škvárová nebo Eva Urbanová, Aleš Briscein a další.

Káťu Kabanovou zkomponoval Leoš Janáček podle dramatu A. N. Ostrovského Bouře a poprvé byla uvedena v Brně v roce 1921. Tematicky opera těsně souvisí s Její pastorkyňou. Citová svoboda a nekonformnost lidského jednání je i v ní dušena vnějším řádem, který chrání pouze toho, kdo jej beze zbytku respektuje. Je zde akcentováno téma ženy v sebezničujícím dilematu rozumu a citu.

Káťa Kabanová zahajuje Janáčkovo závěrečné a zároveň vrcholné tvůrčí období. Najdeme v ní typickou Janáčkovu hudební řeč soustřeďující se na intenzivní a vypjatě emotivní vykreslení postav.

Premiéry opery se v Národním divadle uskuteční 26. a 28. června a do konce sezony se odehrají už jen dvě reprízy, 30. června a 1. července.