Nejvyšší kontrolní úřad prověří plán dálnice D3
Dušan RadovanovičVzhledem k finanční náročnosti, zásahu do krajiny i malé dopravní vytíženosti je podle občanských sdružení příprava dálnice D3 zbytečným luxusem. Postačilo by prý dokončení rychlostní silnice.
Nejvyšší kontrolní úřad se rozhodl prošetřit účelnost vynaložených prostředků na financování dálnice D3. Kontrola by měla proběhnout již příští měsíc. Rozhodnutí NKÚ přivítali ochránci přírody i posázavské sdružení místních obcí KLID.
V současné době probíhá posuzování vlivu na životní prostředí u dvou variant trasy — západní, vedoucí přímo Posázavím v blízkosti Jílového, a východní, která kopíruje současnou silnici I/3. Aktivisté odmítají především západní variantu, jež by vytvořila zcela nový dopravní koridor, navíc v místě s velkou rekreační hodnotou.
Sdružení obcí proto poslalo NKÚ dopis, v němž předkládá své stanovisko a upozorňuje na zásadní problémy plánované výstavby dálnice D3. „Cílem našeho vyjádření je upozornit Nejvyšší kontrolní úřad na největší problémy, které financování této velmi drahé stavby obnáší a přispět našimi poznatky ke zdárnému provedení kontrolní akce.“ řekl předseda sdružení obcí Michal Bernard.
V dopise, který má Deník Referendum k dispozici, upozorňuje sdružení na několik zásadních problémů především u západní trasy. První představuje samotná spornost výstavby v kategorii dálnice vzhledem k předpokládané nízké dopravní intenzitě.
„Západní varianta dálnice D3 vytváří zcela nový dopravní koridor v přírodně cenných oblastech Česká Sibiř a Dolní Posázaví a tuto krajinu významně fragmentuje. Vzhledem k extrémně nízké hustotě osídlení kolem nového koridoru jižně od Sázavy nelze trasování odůvodnit dopravní obslužností regionu. Pro dálkový tranzit je tato varianta nevýhodná časově a prochází členitějším terénem,“ zdůrazňuje sdružení KLID ve svém dopise.
Odborníci také upozorňují na fakt, že dle posledních měření využívalo silnici pouze 25 tisíc vozidel denně, což novou komunikaci nevyžaduje. „Odhadované nízké dopravní intenzity prokazují, že okamžitou prioritou spojení Prahy s jižními Čechami by mělo být dokončení rychlostní silnice R4, modernizace stávajícího koridoru I/3 a řešení lokálně přetížených úseků formou obchvatů měst, zatímco další nový kapacitní silniční koridor se ukazuje být naprosto zbytečným luxusem,“ zdůraznil Bernard.
Mezi dalšími problémy poukazuje sdružení na nepřiměřenost finančních nákladů na stavbu, jakož i nezapočítané náklady na výstavbu přípojných a doprovodných komunikací. Za neúčelné považují také prostředky, jež byly dosud vynaloženy, ačkoli nedošlo k rozhodnutí o výběru trasy. Kontrola NKÚ by se s těmito námitkami měla vypořádat již v průběhu května.