Ekologové odmítají návrhy k dalšímu kácení alejí u silnic

Vratislav Dostál

Sdružení Arnika odmítá návrhy k dalšímu kácení alejí podél silnic. S těmi přišlo vedení policie v reakci na zveřejněné statistiky dopravních nehod za loňský rok. Podle ekologů by se úřady měly zaměřit na bezpečnostní prvky na silnicích a osvětu řidičů.

Stromy řidiče nezabíjejí, na vině je příliš rychlá jízda a špatný stav silnic. Sdružení Arnika ostře odmítá návrhy k dalšímu kácení alejí podél silnic. S těmi přišel ředitel dopravní policie Tomáš Lerch poté, co policie zveřejnila statistiky dopravních nehod za loňský rok. U českých silnic zemřelo v loňském roce 583 osob a 2 782 lidé byli těžce zraněni.

„Představa, že nebezpečné stromy stojí podél silnic a číhají na nebohé řidiče, se hodí nanejvýš do hrůzostrašné pohádky. Od ředitele dopravní policie mají občané právo očekávat více,“ říká odbornice na životní prostředí Marcela Klemensová ze sdružení Arnika.

Policie by se podle ní měla zaměřit na osvětu řidičů a bezpečnostní prvky podél silnic, jako jsou například odrazky, bílé pruhy na kmenech stromů, a vhodné dopravní značení. „Nemůžeme si přece zničit celou krajinu kvůli tomu, že někteří řidiči porušují předpisy a jezdí nezodpovědně,“ dodává Klemensová.

Poučit bychom se podle Arniky mohli v sousedním Německu, kde jsou v řešení podobných problémů mnohem dále. Tamní policie zavedla výstražnou dopravní značku „pozor alej“. Ve všech úsecích silnic lemovaných stromy je také automaticky snížena přípustná rychlost na maximálně 70 kilometrů v hodině. Cestáři důsledně označují kmeny stromů reflexními prvky a vláda zavedla i speciální školení řidičů pro jízdu v aleji do autoškol.

Z rozsáhlého výzkumu prováděného ve Francii vyplývá, že přítomnost alejí nemá žádný vliv na riziko dopravních nehod. Aleje jsou jako unikátní fenomén středoevropské krajiny chráněny Evropskou úmluvou o krajině i zákonem. Arnika se obrátila na ministry životního prostředí a dopravy Richarda Brabce a Antonína Prachaře, aby devastaci českých a moravských alejí nepřipustili.

Ekologové se snaží také přispět k větší bezpečnosti českých a moravských silnic. V minulých letech označili dobrovolníci více než pět set stromů v nebezpečných úsecích silnic bílými reflexními pruhy. Příkladu se chopila Krajská správa údržby silnic Kraje Vysočina, a její pracovníci natírají stromy podél silnic II. a III. tříd.