Budou volby, Bém radši optimalizaci veřejné dopravy roztrhal

Jan Miessler

Primátor demonstrativně roztrhal plán na rušení spojů, na nichž se mělo šetřit. Naopak stovky kamer Dopravní podnik nainstaluje i do autobusů, na těch se šetřit nemělo.

Pavel Bém v pondělí před objektivy fotoreportérů demonstrativně roztrhal plán ROPID na „optimalizaci" veřejné dopravy v hlavním městě, která by spočívala mimo jiné v rušení nočních a ranních spojů metra. Dokument předčasně unikl na veřejnost a vysloužil autorům rozhořčenou kritiku.

Pražský dopravní podnik se mezitím ocitl ve třísetmilionovém rozpočtovém mínusu. Jeho vedení se totiž zatím nedohodlo na tom, kde ušetřit, generální řiditel Martin Dvořák si navíc udělal malý výlet na setkání smetánky na Štrbském plese, kde na nějaké šetření nejspíš neměl ani pomyšlení.

„Pro hlavní město Prahu je naprosto nepřijatelné jakékoli snižování rozsahu a kvality městské hromadné dopravy. Nepřípustný je pro nás zásah do provozní doby metra i jakékoli omezení intervalů. Provoz metra i návazné autobusové dopravy bude zachován v dnešní podobě," uvedl Bém předtím, než roztrhal materiál, který ke snižování rozsahu a kvality nabádal.

Přitom tento plán magistrát sice neschválil, ale diskutoval jej s městskými částmi.

Problém je momentálně v tom, že město Dopravnímu podniku přidělilo o pět procent méně prostředků než loni a po Bémově trhačském výkonu bude podle všeho požadovat stejný rozsah služeb. Kromě zachování současného rozsahu dopravy má na letošek Dopravní podnik navíc naplánovány nákupy nových tramvají, rekonstrukce tramvajových zastávek nebo nákupy nových autobusů, které mají být vybaveny kamerami na natáčení cestujících.

Kromě sporů cestujících s revizory nebo odhalování krádeží a vandalismu by kamery měly sloužit také řidičům při couvání. Dopravní podnik ale chce autobusy kamerami doslova protkat: menší autobusy by jich měly mít šest, kloubové sedm. Řidiči se tak budou moci během dlouhé a monotónní pracovní doby podobně jako Orwellův Velký bratr bavit sledováním reality show, která se většinou odehrává za jejich zády a kterou dosud mohli sledovat pouze občasným mrknutím do zrcátka.

Již nyní jsou kamerami vybavené nové tramvaje a také metro. Nakolik stovky mechanických očí rozpočet Dopravního podniku přijde se neuvádí, šetřit právě na nich se ale podle všeho nebude.

Všechno proto zatím nasvědčuje tomu, že se bude opakovat loňský scénář. Město si tehdy objednalo služby za devět miliard, přes společnost Ropid ale zaplatilo pouze sedm z nich a poslalo tak Dopravní podnik do dvoumiliardové ztráty. Management to chtěl koncem roku vyřešit na účet zaměstnanců a málem dohnal odboráře ke stávce, která by v hlavním městě zcela ochromila dopravu, nakonec ale Praha uvolnila devět set milionů a stávka byla zažehnána. Hospodaření za loňský rok ale dosud není uzavřeno, jedná se o tom, do jaké výše magistrát zbylou ztrátu dorovná.

Další informace:

Novinky.cz Bém demonstrativně roztrhal návrh na omezení nočního metra

Aktualne.cz Metro míň jezdit nebude. Doprava se zase řítí do ztráty

iDnes.cz Do pražských autobusů dorazil „velký bratr“, ohlídá je 3 500 kamer