Pražané zažili v sobotu své ulice jinak. Oslavili Mezinárodní den bez aut
Vratislav DostálVelká podzimní cyklojízda, pouliční divadlo, koncerty, tanec, setkávání s přáteli, spokojené polehávání a další stovky aktivit vystřídaly během celé soboty auta v ulicích a na náměstích třiadvaceti pražských čtvrtí.
Václavské náměstí, Karlín, Těšnovský tunel, Hlávkův most tam a zpět, magistrála a zase Václavské náměstí. Sobotní Velká podzimní cyklojízda dojela s pochvalou za skvělou spolupráci od Dopravního podniku a Dopravní policie zpět do svého cíle, zaplnila půlku Václavského náměstí a ukázala, že jsou ulice Prahy plné kol. Celé odpoledne a večer pak tisíce Pražanů navštěvovaly ulice oživlé rozličnými aktivitami a dočasnými změnami, které připravili místní obyvatelé, podnikatelé a spolky.
Podle organizátorů z iniciativy Auto*Mat se akce zúčastnilo okolo čtyř tisíc lidí. V 10:30 startovala Velká podzimní cyklojízda, tradiční akce Auto*Matu, která se konala při příležitosti Dne bez aut. Zatímco ranní zamračené nebe naznačovalo, že bude ve znamení pláštěnek a deštníků, při zahajování jízdy optimisticky vykouklo sluníčko a podle organizátorů zavládla dobrá nálada.
Peloton se protočil okolo sochy svatého Václava, zatočil do Opletalovy ulice a dále do zklidněné oblasti v Karlíně. Mezi největší zážitky patřil podle Auto*Matu průjezd tzv. „husákovým tichem“, tunelem vedoucím podél vltavského nábřeží, kterým se rozléhalo cinkání zvonků a trubek.
Následoval nájezd na magistrálu, přejezd přes Hlávkův most a smyčka u Bubenské ulice, kde se cyklisté na špici pelotonu potkávali v protisměru s těmi, kteří teprve přijížděli. „Řidiči na magistrále nevěřili svým očím a se zapálenou cigaretou v puse si natáčeli nekončící ,štrůdl' lidí na kolech na své telefony. Někteří z nich dokonce vypnuli motory a vystoupili z aut, aby se šli podívat zblízka,“ uvedla iniciativa v tiskovém prohlášení.
Na Václavské náměstí pak dojely tisíce lidí, kteří zakončili sobotní vyjížďku zvedáním kol nad hlavu. U stánku Auto*Matu nakonec mnoho lidí podpořilo festival Zažít město jinak koupí originálního designového trička.
Každá z třiadvaceti zón letošních sousedských slavností i cyklojízda byly nezištně organizovány místními spolky a sdruženími. Unikátní festival zahájili vyslanci Dánska, Nizozemí a Velké Británie s pražskou radní Aleksandrou Udženijí, která nad akcí převzala záštitu.
Podle organizátorů se festival během sedmi let své existence proměnil v celopražskou oslavu veřejného prostoru a sousedského ducha.
„Přes dvacet ulic otevřených lidem, desítky aktivních organizátorů, stovky zapojených podniků a spolků jasně ukazuje, že lidem záleží na tom, jak vypadají ulice v jejich okolí, a jsou pro jejich proměnu ochotni vynaložit spoustu energie. A součástí této proměny je i mnohem větší vůle budovat občanskou společnost a bojovat za změny, které zlepší kvalitu života Pražanů,“ uvedla mluvčí iniciativy Auto*Mat Tereza Vohryzková.
„Veřejný prostor by měl být pro všechny a nejen pro menšinu, která používá k pohybu hlavně auto. Prostor platíme všichni ze svých daní. Slavnost Zažít město jinak ukazuje, jak by Praha vypadala, kdyby chodníky, náměstí a zákoutí nesloužila převážně jako parkoviště,“ doplnil hlavní produkční akce Jakub Hradilek z Auto*Matu.
Festival podle něj podporuje místní obyvatele, ale i místní podniky, kavárny a malé obchody. „O pořádání slavnosti je obrovský zájem. Oproti loňskému roku byl festival více než dvakrát větší a očekáváme, že do budoucna dále poroste,“ dodal Hradilek.
Podle organizátorů byl letošní ročník festivalu unikátní právě tím, že jeho obsah vytvářeli sami místní obyvatelé spolu s podniky, spolky i radnicemi. Pod heslem „poznej své sousedy“ připravili více než tři stovky koncertů, výtvarných dílen, představení, akcí pro děti či besed a projekcí.
„Praha chce nadále rozvíjet využití kol v ulicích. Ve spolupráci s Auto*Matem se podařilo vyřešit nepřehlednou křižovatku na nábřeží Kapitána Jaroše, podporujeme osvětu školáků a v řádu měsíců zahájíme bikesharing. Chystáme také stojany na kola u veřejných institucí,“ představila plány hlavního města radní Aleksandra Udženija.
„Ve městech Británie, Nizozemí či Dánska je kolo oblíbeným a běžným dopravním prostředkem. Některé jejich zkušenosti chceme aplikovat. Vzpomenula bych alespoň úspěšnou půjčovnu elektrokol v Londýně. Nezanedbatelnou součástí jízdy na kole by měla být i větší osvěta, neboť čeští řidiči nejsou zdaleka tak ohleduplní jako jejich kolegové v jiných evropských metropolích,“ dodala radní.