Fiala představil výsledky letošních státních maturit a slíbil jejich zkvalitnění
Vratislav DostálU letošních státních maturit neuspělo 18,6 procent žáků, což je o 1,7 procenta více než v loňském roce. Proti výsledkům se odvolalo takřka sedm tisíc žáků, což je několikanásobně víc než loni. Fiala slibuje, že státní maturity do budoucna zkvalitní.
Ministr školství Petr Fiala ve středu představil výsledky státních maturit. Na odpolední tiskové konferenci nejdříve zdůraznil, že funkci ministra přebíral s vědomím, že státní maturity jsou problém, se kterým byl ihned v prvních dnech svého působení konfrontován.
Během své řeči popsal zásadní nedostatky letošních maturit a uvedl, že při jejich řešení chce postupovat systematicky. „Chci ovšem zdůraznit, že obecný koncept státních maturit považuji za správný. Zajištuje dosažení minimálního standardu středoškolského vzdělání a vede ke srovnatelnosti studijních výsledků,“ vysvětlil ministr.
Podle Fialy letos u státních maturit propadlo 18,6 procent žáků, což je o 1,7 procenta více než loni. Nejhůře si žáci poradili s matematikou, v níž neuspělo 15,7 procent, v českém jazyce jich bylo asi deset procent. S matematikou si u maturit neporadilo o 1,2 procenta více než v loňském roce, v češtině pak nárůst neúspěšných studentů představuje 2,4 procenta. Proti výsledkům zkoušek se odvolalo 6 949 maturantů, což je několikanásobně víc než loni.
Nejvíce odvolání přišlo kvůli písemné zkoušce z českého jazyka v mírnější verzi, bylo jich celkem 4 237 z celkových 6 949. „Tady když budeme srovnávat s loňským rokem, tak ta čísla jsou jasná. Na jaře roku 2011 jsme evidovali pouze 1 414 žádostí, z toho 404 u písemných prací. Ten nárůst je obrovský a svědčí o velké nespokojenosti nebo nejistotě u části maturantů," uvedl Fiala.
Mezi klíčové kroky, které by podle Fialy měly do budoucna vést ke zkvalitnění maturitní zkoušky, patří finanční a procesní audit projektu státních maturit, který dle jeho slov začíná 20. června a potrvá do konce srpna. Druhým krokem je pak ustavení pracovní skupiny pro revizi státních maturit.
„Do této skupiny jsem pozval čtvnáct členů. Jsou to lidé, kteří mají různé názory na státní maturity, ale velmi intenzivně a dlouhodobě se jimi odborně a profesně zabývají,“ uvedl ministr. Členové skupiny podle něj mají za úkol důkladně analyzovat letošní a loňský ročník maturit a pojmenovat nedostatky, navrhnout úpravu podoby státních maturit, která vychází ze stávajícího systému a kterou lze realizovat rychle a následně navrhnout dlouhodobé změny v koncepci státních maturit.
„I když nechci předjímat závěry pracovní skupiny, moje představa je jasná: státní maturita do budoucna musí být jednodušší, levnější a lidštější. Systém státních maturit zde má být pro studenty a pro jejich budoucnost a nemůžeme připustit, aby vznikl dojem, že jsou tady studenti pro systém státních maturit,“ zdůraznil Fiala.
Stínový ministr školství Marcel Chládek z ČSSD ve středu zdůraznil, že sociální demokraté odmítají další experimenty na studentech a politizaci tohoto tématu. „V tuto chvíli je třeba jednat a nalézt co nejrychleji řešení, které zabrání tomu, aby byly poškozováni další studenti,“ dodal Chládek.
„Vítáme proto, že ministr školství Petr Fiala vyslyšel dlouhodobé volání ČSSD a rozhodl se provést finanční a procesní audit této zkoušky. Žádáme zároveň, aby tento audit prověřil nejen poslední dva roky státní maturity, ale celý systém včetně příprav, protože náklady na tuto chybnou podobu státní zkoušky dosahují astronomické částky - téměř 1,5 miliardy korun,“ uvedl stínový ministr školství z ČSSD.
Sociální demokracie současně podle jeho slov coby konstruktivní opozice přijala účast v pracovní skupině, jež se bude zabývat revizí státních maturit. „Budeme prosazovat revizi otázek v didaktických testech a také chceme zvážit, zda je nutné zachovat dvě úrovně státní maturity,“ vysvětlil Chládek a dodal, že bude v neposlední řadě potřeba vyjasnit, jakou úlohu a s jaký cíl by měla státní maturita v českém školství plnit.
Doposud totiž podle něj státní maturita nesplnila slibované.