Výzva na obranu knih
Jakub VaníčekPlánované zvýšení DPH pro knihy, časopisy a kulturu obecně se setkalo s kritikou nejen ze strany ministra kultury, ale i Svazu českých knihkupců a nakladatelů. To zveřejnilo Výzvu na obranu knih. Počet těch, kteří ji podpořili podpisem, prudce stoupá.
V rámci daňové reformy, ke které vláda přistupuje z důvodů údajných protikrizových opatření, by měla být zvýšena sazba DPH na knihy, časopisy a jiné kulturní produkty. Z původních 10 % by se měla vyšplhat na 20 %. Na zamýšlené opatření se okamžitě snesla vlna kritiky. Jak upozorňují nakladatelé, pro knižní produkci bude dvojnásobné zvýšení DPH znamenat další pokles vydávaných titulů a projeví se zejména snížením kupního zájmu o kulturně náročná umělecká díla, jejichž prodej byl umenšen již v důsledku zvýšení DPH z 5 na 10 %.
Kriticky se k plánu vyjádřil i ministr kultury Jiří Besser. Podle vlastního vyjádření, publikovaného v MF Dnes, sdělil ministru financí, že „speciálně u knih, které pokládám za obrovsky přínosnou složku vzdělanosti, je to velmi nešťastné. Uvidíme, co nám to udělá s návštěvností v divadlech a podobně.“
Jasné stanovisko zaujal i Svaz českých knihkupců a nakladatelů. Na svých webových stránkách zveřejnil text, v němž upozorňuje, že „české knihy byly od konce druhé světové války postiženy dvěma pohromami. V roce 1948 byla vyvlastněna nakladatelství a knihkupectví, zavedena tuhá cenzura a řada autorů umlčena či vystavena perzekuci. Během normalizace po roce 1968 pak byly z knihoven staženy další statisíce svazků zakázaných autorů. Zvýšení DPH na knihy chystané vládou tentokrát demokratickou bude znamenat pohromu novou, neboť výrazně zredukuje knižní produkci. A tisíce dalších knih nebudou moci vyjít.“
SČKN také vydalo Výzvu na obranu knih, jejíž součástí je elektronický podpisový arch. Je umístěn na této adrese. Počet signatářů od včerejšího dne prudce stoupá, což by mohlo být dostatečně jasným signálem pro ministra financí, co si o jeho plánu myslí široká veřejnost.
Organizátoři Výzvy žádají případné sympatizanty, aby ji dále šířili, knihkupce, aby ji vyvěsili ve svých prodejnách a umožnili její podpis rovněž svým zákazníkům, a v neposlední řadě i nakladatele, aby s Výzvou seznámili své spolupracovníky — autory, překladatele, editory, redaktory, typografy, tiskaře.