Slováci nakoupili transportéry Iveco o třetinu levněji, Španělsko za pětinu a Norové za čtrnáctinu ceny oproti ministerstvu obrany pod vedením bývalého ministra Martina Bartáka (ODS). Zprostředkovateli, Omnipolu, šlo devatenáct procent z ceny zakázky.
Slovenská armáda nakoupila obrněná vozidla Iveco oproti české o třetinu levněji. Slováci jednali bez soukromého zprostředkovatele a jeden transportér je stál v přepočtu 27 milionů korun, Čechy 43 milionů. Obě ceny jsou včetně daně z přidané hodnoty (DPH), napsal dnešní E15.
Jednu z největších armádních zakázek poslední doby, kterou jako zprostředkovatelé získaly firmy Praga Export a Omnipol bez výběrového řízení, uzavřel koncem roku 2009 bývalý ministr obrany Martin Barták, současný poradce ministra financí Kalouska.
Čísla zveřejněná slovenským ministerstvem obrany podle deníku popírají tvrzení Bartáka, který se Slováky uzavřel memorandum o společném nákupu. Exministr ujišťoval, že tento postup cenu sníží. Obhajoval tím fakt, že na zakázku nevypsal výběrové řízení.
Nákup pro slovenskou armádu zprostředkoval státní Vojenský opravárenský podnik Trenčín. „Průměrná cena za kus byla 1,051 milionu eur včetně 19procentní DPH," řekl deníku mluvčí slovenského ministerstva obrany Milan Lukáš.
Barták uzavřel smlouvu na dodávku devadesáti obrněnců s norskými zbraňovými věžemi Kongsberg za 3,6 miliardy korun, dalších tři sta milionů korun budou stát rušičky a jiné vybavení. Slovenské transportéry jsou vybaveny věžemi, které vznikly ve spolupráci českého VOP 026 Šternberk a slovenské firmy EVPÚ Nová Dubnica.
Ministerstvo obrany se už dříve hájilo tvrzením, že za vozidla zaplatí „asi jen" dvě miliardy korun, zbytek podle úřadu připadá na věže a DPH. Tedy právě zbraňové systémy dodávané Omnipolem cenu českých transportérů prodražily. Média dosud srovnávala ceny, za něž italské obrněnce nakupovaly jiné země, například Norsko či Slovinsko. I když i tam je rozdíl proti ČR propastný, není zřejmé, zda kalkulace zahrnují daň.
Porovnání s ostatními zeměmi totiž vycházejí ještě děsivěji. Například Španělsko přišel nákup jednoho vozu Iveco více než pětkrát levněji než ČR, Norové pak nakoupili lehkého obrněnce dokonce za čtrnáctkrát menší sumu než Bartákovo ministerstvo.
Z auditu zakázek, jejž nařídil ministr obrany Alexandr Vondra (ODS), vyplynulo, že Praga Export a Omnipol si naúčtovaly marži přes 19 procent.