Růst tarifu mezd je podle odborářů stále minimální a zůstává na hranici inflace. Automobilka však alespoň přistoupila na příplatky za práci v nestandardních podmínkách. O dalším postupu bude jednat podniková rada.
Odbory se s vedením mladoboleslavské automobilky Škoda Auto nedohodly na nové kolektivní smlouvě ani po třetím kole jednání. Problematické otázky se týkají růstu tarifu mezd a zavedení nového modelu provozu s více směnami. Odboráři odmítají návrh na růst tarifů o 2,5 procenta, zaměstnancům v Kvasinách se rovněž nelíbí zavedení provozu na 17 nebo 18 směn. Pozitivněji se naopak podle odborářů vyvíjí jednání o příplatcích a některých bonusech, informuje dnešní vydání týdeníku škodovácký odborář.
Firma podle odborářů zatím přistoupila na zvýšení příplatku za noční práci, nucený takt, práci v odpolední směně, ztíženém pracovním prostředí a nestandardních podmínkách. Strany se rovněž shodly na zvýšení příspěvku na penzijní připojištění, chtějí také změnit pravidla vyplácení zaručeného bonusu po nástupu nového zaměstnance.
Rozdílné názory však obě strany mají na výši tarifu mezd. Návrh růstu o 2,5 procenta odboráři odmítají, jelikož se podle nich jedná o nabídku těsně nad hranicí firemní prognózy inflace pro letošní rok. Svůj návrh na růst platů odbory zatím nezveřejnily. V pátek se podle týdeníku mimořádně sejde podniková rada, která vydá stanovisko pro vyjednávací tým automobilky, což je nová taktika, kterou odboráři v minulosti nepoužili. Součástí stanoviska prý bude i odborářský požadavek na růst tarifu.
Škoda Auto také trvá na zavedení nových vícesměnných modelů. Jejich případné zavedení bude podle odborů možné jen na základě dohody se zárukami pro zaměstnance, kteří budou do směn zařazeni včetně jejich nadstandardního finančního ohodnocení a sociálního zajištění. „Osobně si myslím, že vyjednávání se bude nyní vyostřovat, ještě nás čeká hodně práce a nebude to vůbec jednoduché," řekl týdeníku předseda odborářů Jaroslav Povšík.
Po druhém neúspěšném kole jednání přitom Povšík nevylučoval ani možnost, že nespokojené odbory přistoupí k protestům či stávkám.„Pokud firma svoji nabídku výrazně nezlepší, tak budeme muset nejprve zahájit pasivní rezistenci. To znamená, že budeme dělat jen to nejnutnější,“ uvedl před týdnem Povšík. Nyní se však zdá, že k dohodě snad přece jen povede cesta.
Současná smlouva mezi odbory a vedením společnosti platí do konce března. V loňském roce se obě strany dohodly na růstu tarifních mezd o 2,7 procenta. V automobilce Škoda Auto pracovalo k letošnímu 1. lednu 23 558 kmenových zaměstnanců. Průměrná mzda tarifních zaměstnanců ve Škodovce byla loni podle odborářů 32 000 korun, průměrný dělnický plat činil 28 200 korun. V roce 2010 se procentuálně zvýšily mzdy v nižších tarifních třídách, což prý bylo dáno například výplatou mimořádných jednorázových plateb.