Česká televize posbírala takzvané televizní lvy
Ivo BystřičanTelevizní ceny Elsa, televizní obdobu filmových cen Český lev, letos ovládla Česká televize. V její produkci vzniklo nejvíce televizních tvarů, které ocenily desítky odborníků. Nejvíce cen získal film režisérky Lucie Bělohradské Archiv.
Archiv, komorní příběh režisérky Lucie Bělohradské, který se zabývá komunistickou Státní bezpečností a přináší nečekané poznatky, vyhrál hned tři ceny. Hlavní protagonisté snímku František Němec a Emília Vášáryová přiměli porotu České filmové a televizní akademie k ocenění svých hereckých výkonů v oblasti původní televizní dramatické tvorby. Třetí Elsu získala Lucie Bělohradská za režii.
Česká filmová a televizní akademie udělovala ceny ve třinácti kategoriích za účasti téměř třiceti odborníků. Získala je téměř výhradně Česká televize, respektive pořady, které ČT v uplynulém roce vysílala. Pouze v kategorii Magazín zvítězil pořad televize Nova Noc filmových nadějí.
ČT obdržela ceny za zahraniční televizní pořad hraný (Katyň), zábavní pořad (Všechnopárty) i animovaný pořad (Dějiny udatného českého národa). Cenu navíc získal Karel Šíp za moderování Všechnopárty. Vyhrál tak nad nominovanými Janem Krausem a Václavem Moravcem.
Cenu za původní televizní dramatickou tvorbu získal scenárista Vladimír Körner za film Sněžná noc. Jako nejlepší původní inscenace byla oceněna Nespavost Lenky Wimmerové podle scénáře Alexandry Berkové. Hlavní role ve filmu ztvárnili Bořivoj Navrátil, Hana Maciuchová a Klára Melíšková.
V oblasti publicistických a diskusních pořadů zvítězila Historie.cs, V dokumentárních pořadech pak Neznámí hrdinové. Jako nejlepší zahraniční nehraný televizní pořad byl zvolen snímek Hitler a Mussolini.
Podle ČFTA smysl cen Elsa tkví v podpoře původní české dramatické tvorby. Elsy chtějí být obdobou Českých lvů a každoročně oceňovat výjimečné televizní počiny. Odrážejí však až příliš důsledně personální setrvačnost tvůrců hlavně v rámci ČT. Důsledkem je, že se každoročně v nominacích objevují stejná jména a jsou opomíjeny komerční stanice.
Dosáhnout prestiže Českých lvů se Else rovněž nedaří. Zatím nebyla propagace televizních cen moc vidět a prostoru se vyhlašování cen nedostalo ani v televizi — první tři ročníky byly jen na internetu, Televize odvysílala předávání cen Elsa až letos. Dalším důvodem může být i to, že z pochopitelných důvodů prestiž televizní produkce za filmovou pokulhává.