Banány pro české pulty česají často děti, zdarma a s riziky
Dušan RadovanovičPracovníci banánových plantáží pracují často v hrozivých podmínkách. Obchodní řetězce přitom v naprosté většině zajímá pouze nákupní cena. Nová kampaň za férové banány má jejich přístup změnit.
Banán je nejoblíbenější ovoce na světě. Také v České republice se již stal samozřejmou komoditou. Ročně za něj Češi utratí na 3,75 miliard korun. Málokdo si však uvědomuje, za jak odstrašujících podmínek jsou banány většinou v rozvojových zemích pěstovány.
„Mnohahodinové neplacené přesčasy, sexuální obtěžování žen, nucená dětská práce, otravy lidí pesticidy, kontaminace půdy i vodních zdrojů, s tím vším se potýkají pracovníci banánových plantáží,“ upozorňuje koordinátorka kampaně Barbora Mrázková ze Společnosti pro Fair Trade.
Organizace Společnost pro Fair Trade se podílí na mezinárodní kampani Za férové banány!, která má na problém upozornit a působit na vlády, obchodní řetězce i zákazníky, aby věnovali dění na druhé straně světa pozornost.
Problém představují především supermarkety. Z průzkumu vyplývá, že 82 procenta Čechů nakupují banány v obchodních řetězcích. Právě řetězce si ale mohou vybírat, od koho budou banány nakupovat. Většinou však vyžadují od dodavatelů pouze nejnižší cenu. Ti pak tlačí na majitele plantáží, aby ceny snižovali, což odnáší miliony zaměstnanců plantáží v Ekvádoru, Kostarice, Kolumbii, Kamerunu a dalších zemích.
„Budeme chtít po vládě, aby podpořila návrhy, které zajistí větší právní odpovědnost firem i maloobchodních řetězců. Po českých supermarketech budeme žádat, aby převzaly svůj díl zodpovědnosti za podmínky výroby zboží, které prodávají. Dále je chceme přimět k tomu, aby zavedly do sortimentu banány s certifikací Fairtrade. Tato certifikace v současnosti jako jediná zaručuje, že zaměstnanci pracují za důstojných podmínek a že v místě produkce není ničeno životní prostředí,“ vypočítává Barbora Mrázková.
Podle průzkumu spotřebitelského chování přitom 56 procent českých spotřebitelů preferuje výrobky šetrné k životnímu prostředí a 37 procent stojí o zboží vyrobené s ohledem na lidská a pracovní práva.
Většina řetězců však jiná měřítka ignoruje. Společnost pro Fair Trade oslovila Kaufland, Lidl, Globus, Penny Market, Tesco Stores a Spar, k odpovědnosti se však přihlásily jen Tesco a Kaufland. „Ostatní společnosti na tyto otázky neodpověděly nebo firemní odpovědnost vnímají spíše jako filantropii, nikoliv jako součást svých obchodních praktik,“ soudí Petr Kouřil ze Společnosti pro Fair Trade.
Další info:
Zaferovebanany.cz Kampaň za lepší podmínky v produkci banánů
"Mnohahodinové neplacené přesčasy, sexuální obtěžování žen, nucená dětská práce, otravy lidí pesticidy, kontaminace půdy i vodních zdrojů - to vše často stojí za banány na českých pultech."
Pokud je opravdu důvod k nějakým protestům a stávkám, tak zde určitě ano.
Pokud ale nebudou supermarkety odebírat od těchto zdrojů zboží (banány) - pomůžeme tím těm protihumánně vykořisťovaným ženám a dětem, nebo bez této práce pak úplně umřou hlady?
Kdo kompetentně odpoví?
Mně se při pomyšlení na dříve oblíbené banány nyní svírá žaludek - nevím, zda je budu schopna po těchto informacích zase ještě někdy znovu jíst.