Ve Fotograf Gallery je k vidění nejen Superlesba
Věra JirousováVýstava z díla americké filmařky Barbary Hammer představuje v pražské Fotograf Gallery ve Školské ulici na videu snímky, orientované na tabuizovanou oblast lesbické sexuality.
Snímky Barbary Hammer (1939) tvoří letos doprovodný program filmového festivalu Mezipatra. V rámci jsou v pražské Fotograf Gallery od středy k vidění autorčiny filmy od začátku sedmdesátých let, kdy začala objevovat ženské tělo jinak než jako objekt mužské erotické touhy. V raném období vznikly také její nejznámější dokumenty Superdyke (Superlesba, 1975) a Ženy, které miluji (1976).
Film Superlesba mapuje životní styl lesbické komunity v San Francisku; společné rituály v přírodě i dovádění novodobých Amazonek, demonstrujících svou jinakost a odpor k sociálním stereotypům na motorkách před radnicí nebo v supermarketu.
Ve feministickém hnutí tehdy hrály značnou roli rituální prožitky přírody spojené se ženskou spiritualitou. Film Ženy, které miluji přináší záběry na různé zeleniny, rytmický puls příboje i ženy, jak líbají květiny. Na spjatost ženského těla s přírodou odkazují i záběry na hmyz pod kameny nebo zabořené prsty do hlíny.
V autorčiných novějších snímcích se oproti oslavě smyslové tělesnosti hlásí ke slovu tělo poznamenané stářím a smrtelností. Mezinárodní uznání autorce vynesl film Nitrátové polibky, který prolomil tabu týkající se sexuality starších žen.
Ve videích se diváci setkají i s archivními záběry příběhů lesbických žen, které žily dávno před érou gayů a lesbického hnutí, pozná osudy žen, které byly kvůli své „zavržené” orientaci vězněny v koncentračních táborech nacistického Německa.
Filmy Barbary Hammer dnes patří ke klasické kinematografii; dosáhly světového uznání nejen svou otevřeností, ale i svou experimentální formou. Její dokumentární snímky dnes představují prestižní světové galerie včetně Muzea moderního umění v New Yorku, Centra Pompidou v Paříži i londýnské Tate Modern.
Kurátorka pražské výstavy, Zuzana Štefková, doplnila díla slavné filmařky o fotografický cyklus s názvem Za peníze od Martiny Uhlířové a video-instalaci Veroniky Neumanové a Heleny Sequensové: Odalisky (2010). Mladé autorky odhalují ženské tělo jako unikající objekt touhy, jednou v pozici znaku a jindy jako zdroj iracionální fascinace.
Barbara Hammer: Hammer! Fotograf Gallery, Školská 28, Praha 1. Výstava potrvá do 2. prosince 2010.