Maestro a Markétka na Provázku
Vratislav DostálV pátek 12. listopadu se v Divadle Husa na provázku uskutečnila první premiéra letošní sezóny. Umělecký šéf divadla Vladimír Morávek tu se svým souborem nastudoval Mistra a Markétku od Michaila Afanasjeviče Bulgakova.
Včera se v Divadle Husa na provázku v Brně konala premiéra představení Maestro a Markétka. Jde o první premiéru letošní sezóny, kterou divadlo nazvalo Smutek utek. Deník Referendum svým čtenářům přináší exkluzivní fotogalerii z generálkového týdne.
Režisér představení a umělecký šéf Divadla Husa na provázku Vladimír Morávek tu navazuje na svou nedávnou realizaci Dostojevského čtyř románů. Podtitul Maestra a Markétky totiž zní jako Debut hodný Dostojevského anebo možná jenom Sen. Jeden z nejdelších snů, jakého jest bytost lidská schopna — (Tohle bude ještě šílenější než vykládal Ivan...).
Jak také napovídá název představení, Morávek se rozhodl Bulgakovův příběh nahlédnout z jiné perspektivy. Důraz tu totiž není kladen na vztah Markétky a Mistra, nýbrž na její vztah s Maestrem, tedy s ďáblem Wolandem. V hlavních rolích se diváci mohou těšit na Jana Kolaříka, Michala Daleckého, Andreu Buršovou a Martinu Krátkou.
V den premiéry poskytl Vladimír Morávek Deníku Referendum krátký rozhovor:
Co Vás vedlo — jaká motivace či impuls — ke zpracování Mistra a Markétky v Huse na provazku?
Je to nejkrásnější román, který znám. Čtete — a smějete se. Čtete a něco bolí, jako byste se koupali ve vařícím medu...
Před časem jste se souborem nastudoval čtyři zásadní texty od Dostojevského. Mistr a Markétka se hraje ve stejných kulisách jako Dostojevského věci. I v podtitulu odkazujete na Dostojevského. Je to tedy tak, že divadlo chce nějakým způsobem navázat či rozvinout právě čtyřdílný projekt Svlékání z kůže?
Nu — ano.
Sto roků kobry byl dohromady portrét devatenáctého století. Dvacáté století tedy okomentuje Bulgakov.
Neobyčejně směšné máme osudy, a tak nevidíme, co je vidět, a popíráme nos mezi očima a nehorázní jsme a směšní a padáme do hloubky a máme strach. Pak ale někdo má sílu říct — letím.
A jak byste charakterizoval divadelní představení Maestro a Markétka? Na co byste pozval diváka? Co může čekat?
Pobývání ve snu. Třeštivě se dějí zázraky a bolest je nevýslovná a Jiří Kniha jako Kocour je milá černá potvora a Milan Holenda nejperverznější zabiják, co si umíte představit — a pak tam vejde ta Markéta a zastaví svět.
Mít někoho víc rád než sebe — to je, oč tu běží... A pro to, co teprve se stane, ztratit klidně vše.