Bárta chce zlevnit silniční stavby o desítky procent

ČTK

Už naprojektované, ale nezahájené stavby bude zřejmě nutné přeprojektovat, aby byly levnější, řekl dnes novinářům ministr dopravy Vít Bárta při své návštěvě Karlovarského kraje.

Stavba silnice R6 mezi Prahou a Karlovarským krajem bude pokračovat, ale podstatně pomaleji, než byly dřívější přísliby. Prioritu dostanou v nejbližším období jen obchvaty měst a obcí.

Ministr dopravy Vít Bárta chce diskutovat o tom, jak celý projekt stavby silnice R6 zlevnit. Podle bývalého náměstka hejtmana Karlovarského kraje Jana Zborníka by se dalo z celkových asi 25 miliard korun nákladů na dostavbu R6 ušetřit až pět miliard. „Já mám ambice vždycky větší. Já bych byl rád, abychom se u podobné projektové činnosti bavili o desítkách procent," uvedl Bárta.

Ministr ale zároveň chce, aby se v co nejkratší době začaly řešit problémy obcí, které jsou postižené nadměrnou dopravou a kterých se tak zpomalení dostavby rychlostní silnice nejvíce dotkne. Prioritou by měly být obchvaty, ale také opatření jako průjezdné váhy nebo i zpoplatnění silnice I/6 pro nákladní dopravu.

Zastavení dalších staveb na R6 se mimo jiné dotklo i Lubence v Ústeckém kraji, který měl obejít obchvat silnice. Podle starosty Lubence Bohumila Peterky jsou slova ministra Bárty o tom, že se přednostně budou stavět právě obchvaty, nadějná. „Obchvat je už projekčně téměř připravený. Já doufám, že by vše mohlo být příští rok připraveno a mohlo by se začít kopat," řekl dnes novinářům Peterka.

Hejtman Karlovarského kraje Josef Novotný se záměry ministra na zlevnění staveb silnice také souhlasí. Ohledně zpoplatnění silnice I/6 věří, že se bude řešit koncepčně. „Aby to nedopadlo tak, že nám kamiony budou jezdit jinde než by měly, po krajských silnicích," řekl Novotný.

Podle Bárty ale studie z Pardubického kraje ukázala, že zpoplatnění silnice I. třídy neznamená zásadní odklon nákladní dopravy na silnice nižších tříd.

Poslankyně z Karlovarského kraje za VV Jana Suchá dostala od ministra Bárty za úkol ve spolupráci s Karlovarským krajem připravit podklady pro koncepční rozhodování, jak by se dále ministerstvo dopravy vůči dopravní infrastruktuře v kraji mělo chovat. „Současné závazky, které ministerstvo dopravy má v rámci celé České republiky, jsou závazky na 120 let. Je jasné, že slibovat dostavbu R6 do 120 let není mravné," doplnil Bárta.