Město, jež proslavila legendární značka, sužuje většina typických problémů současných Spojených států. Vlastníci společnosti proto zvažují přesun za levnější pracovní silou.
Dunivý hřmot motorů, který proslavil značku Harley-Davidson a na který jsou lidé v americkém Milwaukee a širokém okolí zvyklí jako na běžnou součást života, bude možná už brzy minulostí. Firma, podobně jako řada dalších, musí šetřit a pokud se jí nepodaří snížit mzdové náklady, výrobu přesune jinam. Lidé ve městě si ale odchod americké ikony vůbec nedokážou představit.
Management už v dubnu zaměstnance upozornil, že náklady musí klesnout o miliony dolarů ročně. Pokud to nepůjde, zůstane v Milwaukee jen centrála, což je pro fanoušky a lidi z okolí jen malá útěcha. Výroba by se pak přestěhovala na jiné místo v Americe. „Když se řekne Milwaukee, vybaví se vám pivo, chuligáni a Harley-Davidson,“ poznamenal Steve Daily z historického ústavu v Milwaukee. „Ať je to správné, nebo ne, tak to prostě je,“ dodal.
To se ale mění. Například když pivovar Miller Brewing převzal svého rivala Molson Coors Brewing, přestěhoval v roce 2008 centrálu z Milwaukee do Chicaga. Stejné rozhodnutí učinila společnost Schlitz, která se dokonce prezentovala jako výrobce piva, které město Milwaukee proslavilo. Když na firmu v osmdesátých letech minulého století dolehly finanční problémy, převzala ji konkurence z Detroitu.
Harley-Davidson tak zůstal prakticky jediným věhlasným podnikem, který v Milwaukee ještě setrvává. Silný magnet je to hlavně pro turisty a další návštěvníky města, kteří se často ptají, zda by se mohli přijít podívat do továrny, kde se ty hřmotné motory do harleyů vyrábějí. „Často se nás tady na jejich továrny ptají," řekl agentuře AP šéf turistické centrály VISIT Milwaukee Paul Upchurch. „Řada lidí ve světě si Milwaukee spojuje právě s domovem harleyů,“ dodal.
Společnost Harley-Davidson v roce 1903 založili dva mladíci z Milwaukee. Tehdy třiadvacetiletý William Harley a jeho o rok mladší kamarád Arthur Davidson. Motorky začali prodávat z nacpané dřevěné boudy, kde je vyráběli a kde se začala psát historie této značky. Později, až se vypracovali, od nich nakupovala i americká armáda, která potřebovala motocykly pro vojáky ve válce.
Ředitel společnosti Harley-Davidson Keith Wandell řekl, že konečné rozhodnutí o osudu výrobních závodů padne do dvou měsíců. Zástupci podniku už se poohlížejí po alternativních lokalitách v USA, podrobnosti ale nikdo z firmy nechce rozebírat. Ať už Harley-Davidson v Milwaukee zůstane, anebo ne, Milwaukee Iron, jak se jeho motorkám někdy přezdívá, symbolem Ameriky zůstanou.
„Oni symbolizují tradiční americké hodnoty, nezávislost, tvrdou práci a svobodu, to všechno," řekl profesor marketingu na univerzitě ve Wisconsinu Kanti Prasad.“ Harley-Davidson je unikátní americký fenomén," dodal.