Konec drahých dálnic? Kontroly chystá Antimonopolní úřad i Ministerstvo dopravy
Marek HomolkaAntimonopolní úřad dohlédne na stavbu předražených dálnic. Rozhodl se prošetřit, jakým způsobem se zadávají zakázky na stavbu českých rychlokomunikací.
V Česku se dálnice staví v průměru o jednu třetinu dráž, než je tomu v okolních zemích. Důvodem je špatný systém zadávání těchto staveb, který neodpovídá zákonům. Právě na tento systém se zaměří pracovníci úřadu.
Kritici upozorňují na skutečnost, že dle zadaných kritérií mohou v Česku stavět rychlosilnice pouze čtyři společnosti. Tím pádem si nekonkurují a o zakázky se dokonce mezi sebou dělí.
V praxi to znamená, že se kontroly dotknou především společnosti Ředitelství silnic a dálnic. Ta je v současnosti dominantním zadavatelem zakázek.
"Zakázky zadáváme zcela v souladu se zákonem a transparentně a je jen dobře, pokud to ÚOHS prověří," uvedla pro ČTK mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.
Vedle Antimonopolního úřadu dohlédne na Ředitelství silnic a dálnic také Ministerstvo dopravy. Prověří každou zakázku, jejíž cena se od původní nabídky bude lišit o více než deset procent.
V České republice přijde jeden kilometr dálnice na 300 milionů korun. Cena se odvíjí dle rázu krajiny.