Město Liberec si na úklid najalo firmu, kterou částečně vlastní, za cenu o třetinu vyšší, než nabízeli jiní uchazeči. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže mu teď udělil pokutu tři miliony korun — nejvyšší, jakou kdy samospráva od úřadu dostala.
Město Liberec dostalo od Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) rekordní pokutu tři miliony korun. Důvodem jsou závažná pochybení v miliardovém tendru na svoz a nakládání s odpadem a diskriminace potenciálních uchazečů o zakázku. ČTK to dnes řekl předseda antimonopolního úřadu Petr Rafaj. Pokuta není pravomocná, město se může odvolat a podat rozklad právě k předsedovi ÚOHS.
Pokuta je druhá nejvyšší, jakou kdy antimonopolní úřad za chyby ve veřejné zakázce udělil. Sankce je zároveň nejvyšší, jakou kdy za pochybení u veřejné zakázky dostali zástupci správy či samosprávy.
Město podle Rafaje nesprávně vyloučilo společnost AVE odpadové hospodářství a firmu SITA CZ. Nabídka AVE přitom činila 823 milionů korun a byla o více než tři sta milionů levnější než nakonec vybraná nabídka společnosti .A.S.A Liberec.
Ve společnosti .A.S.A má město pětačtyřicetiprocentní vlastnický podíl. Je ovšem otázkou, proč byla právě její nabídka o tři sta milionů dražší než ty ostatní.
Liberečtí podle ÚOHS stanovili podmínky, jejichž část diskriminovala potenciální zájemce s lepšími nabídkami. Město po uchazečích požadovalo, aby předložili souhlas Libereckého kraje k provozování sběrného dvora. Tento požadavek ale podle antimonopolních úředníků neměl žádný praktický význam pro samotný obsah zakázky.
V soutěži tak mohly uspět pouze firmy, které tento souhlas v minulosti již dostaly nebo sběrný dvůr opravdu provozují, a nikdo jiný.
Diskriminovány tak byly ty firmy, které souhlas v době zahájení řízení neměly, ale které by případně mohly předložit výhodnější nabídku a dotyčný souhlas získat později. A to i proto, že vítěz zakázky měl začít poskytovat své služby městu od začátku července, tedy rok po jejím vypsání.
Město zároveň diskriminovalo firmy, které v době vypsání výběrového řízení neměly v Liberci své provozovny, tedy sběrný dvůr a administrativní budovu. Firmy by přitom mohly do začátku plnění smlouvy tyto náležitosti zajistit. Tento postup mohl podstatně ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky, neboť jeho důsledkem bylo rovněž omezení soutěžního prostředí.
Opoziční liberecký zastupitel za zelené Jan Korytář na dotaz Deníku Referendum sdělil, že si vyžádá kompletní spis k celé zakázce a bude požadovat zdůvodnění nastavení jednotlivých kritérií, včetně jména toho, kdo tato kritéria navrhoval. „Požadavek, aby firmy ucházející se o tuto zakázku měly v Liberci administrativní budovu, nemá opodstatnění," uvedl Korytář a dodal: „Rozdíl tři sta milionů vzhledem k tomu, že má Liberec dvě miliardy dluhů, stojí za pozornost. Jsem zvědav, jak tento případ vysvětlí pan náměstek Šír, který má odpady na starosti."
Správní řízení v této věci zahájil antimonopolní úřad z vlastního podnětu na konci loňského roku. Nijak přitom nesouvisí s kontrolou, kterou ÚOHS u libereckého magistrátu podnikl v loňském roce ohledně zakázek týkajících se pořádání mistrovství světa v klasickém lyžování v Liberci. Ve správních řízeních na zakázky související s lyžařským šampionátem dosud ÚOHS nerozhodl.