Pět miliard na dálnice. Zvítězí opět betonová lobby?
Dušan RadovanovičPoslanci hospodářského výboru se snaží obejít rozpočet a udržet ve fondu dopravy o pět miliard korun více.
Všechny parlamentní strany s výjimkou ODS nedávno prohlásily, že kvůli škrtům v rozpočtu seberou silničářům pět miliard na dálnice. Tyto peníze by tak mohly být použity na potřebnější služby a investice.
Poslanci hospodářského výboru však navzdory stranickým proklamacím chystají fintu, jak peníze ve fondu dopravní infrastruktury udržet. Podařilo se jim prosadit, že o dopravním fondu se bude rozhodovat už tento pátek, zatímco státní rozpočet bude projednáván až příští středu. Pak už by nebylo možné do schváleného fondu dopravy zasahovat.
Přeřazení projednávání dopravního fondu prosadil místopředseda hospodářského výboru a poslanec ODS Jaroslav Plachý. Návrh podpořili poslanci z různých stran. Zda nevědomky, či záměrně, lze jen stěží prokázat.
„Bude-li [fond] schválen v současné podobě, tak se nedá vykrást na různé sociální dávky a služby a tak dále. Byl to jediný způsob, jak lze zamezit tomu, aby peníze do investic nešly na spotřebu a nebyly lidově řečeno projedeny. Pokud by se stihl rozpočet SFDI schválit, byly by pozměňovací návrhy tak, jak byly předloženy, nehlasovatelné,“ hlásí se hrdě ke svému „triku“ poslanec Plachý.
Podle serveru Aktuálně.cz počítá tento plán i s podporou některých sociálních demokratů a komunistů. Není však jasné, zda se v pátek stihne rozpočet fondu dopravy projednat, jelikož je zařazen až jako předposlední bod. Před ním je na programu například projednání zákona o odebírání vysokoškolských titulů nebo návrh poslanců KSČM na zrušení poplatků ve zdravotnictví, tedy záležitosti, u nichž se očekává dlouhá a bouřlivá diskuze. Je tedy možné, že na fond dopravy čas nezbude a šibalům z hospodářského výboru plán nevyjde.
S „dálničním trikem“ se nehodlá smířit ani Bohuslav Sobotka. „Jsme připraveni podat pozměňovací návrh, kdy bychom upravili rovnou rozpočet SFDI a odebrali pět miliard z dotací od státu a nahradili je pěti miliardami z privatizačního účtu, který je mimo rozpočet,“ navrhuje stínový ministr financí.
Poslanci hospodářského výboru tím však příliš nadšeni nejsou, a to včetně Sobotkových spolustraníků. Obávají se, že z privatizačního účtu by dostali mnohem méně než pět miliard. Dopravní fond je přitom naditý k prasknutí. Zatímco jinde se náklady škrtají, fond dopravy získá příští rok o 22 miliard korun více, než měl letos, což je v době krize skutečně unikum.
Podle Matěje Stropnického (SZ) jde o příklad fungování betonové lobby. "Plán výstavby je ze sedmdesátých let a vůbec neodpovídá současným potřebám. Přitom jsou dálnice stále několikanásobně předražené, dopravu do Česka především přivádějí a odčerpávají finanční prostředky ze sociální sféry či školství," uvedl Stropnický.
Další informace:
Aktualne.cz: Sněmovní finty: Jak na oko šetřit a přitom uhrát 5 mld